SC4BK_DVPX Dramatická výchova v pedagogické praxi

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/1.2. 14 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Pavla Kremserová (cvičící)
Mgr. Michaela Zapletalová (cvičící)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SC4BK_DVPX/01: So 2. 3. 15:00–19:50 učebna 19, So 27. 4. 15:00–19:50 učebna 19, L. Polánková, M. Zapletalová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět oboru dramatická výchova v kontextu umění, pedagogiky a psychologie;
vysvětlit pojem dramatická výchova ;
použít dramatické hry, cvičení a vybrané metody ve své pedagogické práci s žáky ;
vytvořit lekci dramatické výchovy na zadané téma a cíl ;
interpretovat odbornou literaturu z dramatické výchovy ;
Osnova
  • Historie dramatické výchovy a její současné postavení v systému základního školství v ČR.
  • Hodnoty a cíle tvořivé dramatiky.
  • Pedagogicko-psychologická a umělecká východiska tvořivé dramatiky.
  • Průpravné hry a cvičení. Hry na seznámení, uvolnění, rozehřátí. Hry na soustředění. Hry na rozvoj slovní a mimojazykové komunikace. Hry na rozvoj smyslového vnímání. Hry na prostorové cítění. Hry na rozvoj fantazie a představivosti. Hry na rozvoj partnerských vztahů a skupinové citlivosti.
  • Metody a techniky v dramatické výchově.
  • Strukturovaná dramatická hra.
  • Stavba lekce dramatické výchovy.
Literatura
    povinná literatura
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Artama, 2002, 153 s. ISBN 80-7068-166-7. info
  • MORGANOVÁ, Norah a Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
    doporučená literatura
  • RODRIGUEZOVÁ, Veronika, Radek MARUŠÁK a Olga KRÁLOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Vyd. 1. Praha: Portál, s.r.o., 2008, 128 s. ISBN 978-80-7367-472-4. URL info
  • MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2004, 214 s. ISBN 8085429934. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. : i. ISBN 80-7068-103-9. info
  • KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998, 222 s. ISBN 8071847569. info
  • WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 218 s. ISBN 80-85866-16-1. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. 2. vyd. Praha: SKKS, 1990, 141 s. ISBN 80-85095-05-X. info
Výukové metody
přednáška, diskuse, pozorování, cvičení, metoda hry v roli, domácí příprava
Metody hodnocení
zápočet, 80 % účast, závěrečný projekt
Informace učitele
DELONGOVÁ, J.; MACKOVÁ, S.; SVOZILOVÁ, D. Vezměte do ruky knihu. Brno : Mravenec, 1993. ISBN 80-900804-7-2 DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1976. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 1. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-79-8. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 2. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-86282-77-9. HICKSON, A. Dramatické a akční hry. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0. MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra.Hradec Králové : KSS, 1981. PAVLOVSKÁ, M. Dramatická výchova. Brno : CERM, 1998. ISBN 80-7204-071-5. PAVLOVSKÁ, M. ed.: Cesta současné školy ke škole tvořivé.Brno : MSD, 2002. ISBN80-86633-02-0. SMITH, CH. A.: Třída plná pohody. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-82-8. VALENTAJ.: učit se Být. Praha : STROM, 2000. ISBN 80-86106-08-X. VYSKOČILOVÁ, E.- HERMOCHOVÁ, S. Interakční hry pro školní děti. Praha : Karolinum 1991. ISBN 80-7066-387-5. WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je součástí profilace Asistent pedagoga a přednostně ho zapisují studenti se zájmem o ukončení celé profilace a dalších souvisejících předmětů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020.