PdF:SC4MK_MRVP Met.řešení výchovných problémů - Informace o předmětu
SC4MK_MRVP Metodika řešení výchovných problémů a mezních situací
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/1.2. 14 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- !NOWANY( SC4MK_PRPP Projektování v pom. profesích )
Předmět je součástí kombinovaného magsiterského studia oboru Sociální pedagogika. Předpokladem pro jeho ukončení je splnění úkolů vymezených sylabem předmětu a úspěšným složením zkoušky. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Jiné omezení: Předmět je povinnou součástí profilace Sociální prevence a resocializace - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Předmět se zabývá intervencí a poradenstvím u dětí s poruchami chování. Vychází z inkluzivních přístupů a z konceptu resilienčních teorií; reflektuje posilování copingových strategií dětí s poruchami chování. Studenti se naučí strukturovaně zpracovávat případovou studii, analyzovat biografii dítěte; plánovat a rozvíjet strategie diagnostického pozorování a intervenční podpory dětí s poruchami chování.
- Osnova
- Intervence jako podpora, pravidla intervence, principy a zásady intervence, intervence individuální, skupinová
- Poradenství a intervence jako sociální práce
- Případová práce –biografická studie, resilienční faktory, případová konference, podpora a provázení
- Komunikace jako specifický nástroj poradenství, poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, poradenská témata
- Prointervenční diagnostika sociálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. info
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 141 stran. ISBN 9788073675905. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-150-9. info
- doporučená literatura
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011, 195 s. ISBN 9788024726243. URL info
- VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 2. vyd. Praha: Portál, 2007, 543 s. ISBN 9788073673420. info
- NEŠPOR, Karel. Léčivá moc smíchu : smích a zdraví, smích a vztahy, smích a práce, smích a výchova. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2002, 135 s. : i. ISBN 80-7021-581-X. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese :variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 444 s. ISBN 80-7178-214-9. info
- Výukové metody
- Výuka je koncipována formou přednášek; ve vybraných tématech se očekává intenzivnější samostudium studenta. Cílem je proniknout do problematiky v teoretické i praktické rovině a úspěšně složit zkoušku formou kolokvia. Důležitým aspektem propojení s praxí je zpracování odborné semetrální práce.
- Metody hodnocení
- Studium je ukončeno kolokviem a odevzdáním seminární práce.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SC4MK_MRVP