SO533 Gender Sensitivity in the Educational Practice

Faculty of Education
Spring 2019
Extent and Intensity
0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Dagmar Krišová (lecturer)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SO533/01: each odd Thursday 16:00–19:50 učebna 78, D. Krišová, L. Polánková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 9 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studujícím prostor k reflexi genderových struktur a stereotypů o ženách a mužích, jež se objevují v prostředí školy i dalších sférách společenského života. Cílem reflexe genderových struktur ve společnosti je zlepšení psychosociálních a komunikativních kompetencí studentů a studentek, konkrétně jejich schopnosti podporovat individuální kvality žáků a žákyň a schopnosti vytvářet přátelské klima třídy a školy, které přispívá k rovným příležitostem dívek a chlapců.
Learning outcomes (in Czech)
Studující budou absolvování předmětu schopni:
identifikovat a reflektovat genderové stereotypy ve vlastním životě a společnosti se zaměřením na vzdělávací systém
analyzovat genderovou strukturu společnosti
reagovat na pedagogické situace související se genderem (násilí, homofobie, média, kariérní poradenství, výukové materiály)
orientovat se v odborné literatuře zaměřené na genderově citlivé vzdělávání
otevírat téma rovnosti žen a mužů v žákovském kolektivu
Syllabus (in Czech)
  • Vlastní prožívání ženství a mužství
  • Genderová struktura společnosti
  • Genderové nerovnosti ve vzdělávání (genderová segregace ve školství, uspořádání školního prostoru, odlišný přístup vyučujících k dívkám a chlapcům
  • Téma rovnosti žen a mužů v rámcovém vzdělávacím programu
  • Problémové situace ve škole (šikana, násilí, sexuální obtěžování)
  • Vliv médií na utváření sebepojetí dívek a chlapců
  • Kariérové poradenství na základních školách
Literature
    recommended literature
  • SAINI, Angela. Od přírody podřadné : jak se věda mýlila v ženách. Translated by Kateřina Šebková. Vydání 1. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2018, 212 stran. ISBN 9788073303259. info
  • SMETÁČKOVÁ, Irena. Genderové představy a vztahy : sociální a kognitivní aspekty vývoje maskulinity a feminity v průběhu základní školy. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2016, 274 stran. ISBN 9788074192296. info
  • JARKOVSKÁ, Lucie. Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy (Gender in front of the blackboard.). Praha: Sociologické nakladatelství, 2013, 250 pp. Edice Studie. ISBN 978-80-7419-119-0. info
Teaching methods (in Czech)
diskuse, prožitkové techniky a dramatické metody, seminář, samostudium, reflexe, četba odborné literatury, analýza textu
Assessment methods (in Czech)
Účast (80%)
aktivní účast v hodinách
četba - na 2., 4. a 6. seminář mají studující zadanou četbu odborného nebo populárně naučného textu, k četbě vypracují dokument v rozsahu cca půl normostrany, v němž popíší základní teze a argumenty textu a vlastní reflexi - četba je předpokladem pro následnou diskusi v hodině
vedení reflektivního deníku
vyplnění evaluačního dotazníku
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is also listed under the following terms Autumn 2018, autumn 2020, Spring 2021, Autumn 2021, Spring 2022, Autumn 2022, Spring 2023, Autumn 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2019, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2019/SO533