PdF:SO533 Gender Sensitivity - Course Information
SO533 Gender Sensitivity in the Educational Practice
Faculty of EducationSpring 2019
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Dagmar Krišová (lecturer)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SO533/01: each odd Thursday 16:00–19:50 učebna 78, D. Krišová, L. Polánková
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 9 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je poskytnout studujícím prostor k reflexi genderových struktur a stereotypů o ženách a mužích, jež se objevují v prostředí školy i dalších sférách společenského života. Cílem reflexe genderových struktur ve společnosti je zlepšení psychosociálních a komunikativních kompetencí studentů a studentek, konkrétně jejich schopnosti podporovat individuální kvality žáků a žákyň a schopnosti vytvářet přátelské klima třídy a školy, které přispívá k rovným příležitostem dívek a chlapců.
- Learning outcomes (in Czech)
- Studující budou absolvování předmětu schopni:
identifikovat a reflektovat genderové stereotypy ve vlastním životě a společnosti se zaměřením na vzdělávací systém
analyzovat genderovou strukturu společnosti
reagovat na pedagogické situace související se genderem (násilí, homofobie, média, kariérní poradenství, výukové materiály)
orientovat se v odborné literatuře zaměřené na genderově citlivé vzdělávání
otevírat téma rovnosti žen a mužů v žákovském kolektivu - Syllabus (in Czech)
- Vlastní prožívání ženství a mužství
- Genderová struktura společnosti
- Genderové nerovnosti ve vzdělávání (genderová segregace ve školství, uspořádání školního prostoru, odlišný přístup vyučujících k dívkám a chlapcům
- Téma rovnosti žen a mužů v rámcovém vzdělávacím programu
- Problémové situace ve škole (šikana, násilí, sexuální obtěžování)
- Vliv médií na utváření sebepojetí dívek a chlapců
- Kariérové poradenství na základních školách
- Literature
- recommended literature
- SAINI, Angela. Od přírody podřadné : jak se věda mýlila v ženách. Translated by Kateřina Šebková. Vydání 1. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2018, 212 stran. ISBN 9788073303259. info
- SMETÁČKOVÁ, Irena. Genderové představy a vztahy : sociální a kognitivní aspekty vývoje maskulinity a feminity v průběhu základní školy. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2016, 274 stran. ISBN 9788074192296. info
- JARKOVSKÁ, Lucie. Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy (Gender in front of the blackboard.). Praha: Sociologické nakladatelství, 2013, 250 pp. Edice Studie. ISBN 978-80-7419-119-0. info
- Teaching methods (in Czech)
- diskuse, prožitkové techniky a dramatické metody, seminář, samostudium, reflexe, četba odborné literatury, analýza textu
- Assessment methods (in Czech)
- Účast (80%)
aktivní účast v hodinách
četba - na 2., 4. a 6. seminář mají studující zadanou četbu odborného nebo populárně naučného textu, k četbě vypracují dokument v rozsahu cca půl normostrany, v němž popíší základní teze a argumenty textu a vlastní reflexi - četba je předpokladem pro následnou diskusi v hodině
vedení reflektivního deníku
vyplnění evaluačního dotazníku - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
- Enrolment Statistics (Spring 2019, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2019/SO533