PdF:SOp228 Leadership a managementship - Informace o předmětu
SOp228 Leadership a managementship v NNO
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Petr Soják, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOp228/01: St 14:00–15:50 respirium (4. nadzemní podlaží), P. Soják
- Předpoklady
- Propojování teorie s praxí. Studenti formou pracovních dílen, dokladují své teoretické znalostí získané v rámci výkladu lektora. Výstupem jsou projekty jednotlivých studentů, které obhajují v rámci zkoušky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu student: Rozvine si schopnosti a naučí dovednosti v oblasti spolupráce, komunikace a vedení, zejména pro vytváření jejich budoucích pracovních týmů, se zaměřením na instituce působících v pomáhajících profesích. Setřídí si poznatky s interdisciplinárním využitím v oblastech sociální psychologie práce, psychologie práce a řízení, personalistiky, managementu aj.
- Výstupy z učení
- Student: ● se orientuje v současných teoriích vedení lidí, v metodách a technikách, díky nimž je uváděna teorie do praxe ● dokáže kriticky pracovat s informačními zdroji a jejich využití v rámci vedení a propagace NO zabývajících se danými oblastmi. ● dokáže připravovat, realizovat a vyhodnotit potenciální projekty. ● analyzuje specifika různorodých cílových skupin s ohledem na organizaci práce s nimi.
- Osnova
- Předmět je koncipován jako interdisciplinární s využitím poznatků ze sociální psychologie práce, psychologie práce a řízení, personalistiky, managementu, koučování aj. Studenti se zabývají v rámci seminářů problematikou vedení a řízení v NNO z hlediska přístupu a potřebných dovedností. Princip je postaven na základu propojování teorie s praxí, které zahrnují základní funkce softskills a hardskills, ekonomický a personální management, řeší pracovněprávní a osobní vztahy v řízení organizací, dále je zde zahrnuta právní oblast, marketing, fundrising a PR probíraná témata: • Umění komunikace z hlediska řídícího pracovníka – druhy komunikace, doporučení pro manažerskou komunikaci (zpětná vazba, argumentace, vyjednávání, naslouchání aj.) • Osobnostní typologie a jejich aplikace na vedoucího i na ostatní členy týmu • Vedení lidí, řízení a hlavní řídící funkce – plánování, organizování, personální zajištění, vedení lidí jejich motivace, kontrola a hodnocení. • Problematika týmové práce a spolupráce, pracovní tým, týmové role • Koučování, mentoring a supervize • Timemanagement • Poslání a cíle neziskové organizace. • Prostředí a legislativa neziskového sektoru • Kvalitativní faktory činnosti - lidský potenciál, vztahy a řízení v organizaci • Kvantitativní faktory činnosti - prostředky a fundrising v neziskové sektoru • Plánování a hodnocení činnosti
- Literatura
- Hayes, Nicky: Psychologie týmové práce. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-983-6
- PLAMÍNEK, Jiří. Vedení porad : jak dosáhnout maximálního výsledku s minimem lidí, času a energie. 2., rozšířené vydání. Praha: Grada, 2012, 120 stran. ISBN 9788024741185. URL info
- PLAMÍNEK, Jiří. Týmová spolupráce a hodnocení lidí. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 120 s. ISBN 9788024727967. URL info
- PLAMÍNEK, Jiří. Řešení problémů a rozhodování : jak přinutit problémy, aby pracovaly ve váš prospěch. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 144 s. ISBN 9788024724379. URL info
- VÁGNER, Ivan. Moderní pojetí řízení a vedení lidí. Moderní řízení : měsíčník pro vrcholový a střední management, lektory, personalisty i podnikatele. Praha: Economia, 2005, Roč. 40, č. 12, s. 61-62. ISSN 0026-8720. info
- ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2002, 856 s. ISBN 8024704692. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Vedení lidí, týmů a firem : praktický atlas managementu. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 151 s. ISBN 80-247-0403-X. info
- KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů :základy moderní personalistiky. 3. vyd. Praha: Management Press, 2001, 367 s. ISBN 80-7261-033-3. info
- KOHOUTEK, Rudolf a Jaroslav ŠTĚPANÍK. Psychologie práce a řízení. Brno: Cerm, 2000, 223 s. ISBN 80-214-1552-5. info
- FORSYTH, Donelson R. Group dynamics. 3rd ed. Belmont: Brooks/Cole Publishing Company, 1999, xvi, 622 s. ISBN 0-534-26147-5. info
- POL, Milan a Bohumíra LAZAROVÁ. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Praha: STROM Praha, 1999, 78 s. ISBN 80-86106-07-1. info
- GOLD, Anne. Řízení současné školy : o práci učitelů na střední úrovni řízení. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998, 164 s. ISBN 80-902614-0-X. info
- Organizační chování :jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Edited by František Bělohlávek. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1996, 343 s. ISBN 80-85839-09-1. info
- Výukové metody
- přednáška, presentace, skupinová diskuse
- Metody hodnocení
- Přednáška (bloková výuka 15hod)- (+ studium literatury, skupinová diskuse - přehled k dané tématice) Ukončení: zkouška Požadavky k získání zkoušky: 1. Presentace a samostatná vystoupení studentů (přednášky, postery, skupinové diskuse, hry) na vybrané téma. 2. písemný zkouškový test (ověřuje teoretické znalosti studentů) 3. odborná diskuse na vědeckou esejí, kterou student vypracoval v průběhu semestru na vybrané relevantní téma. (viz moodlinka.ped.muni.cz)
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz
Výuka probíhá kombinovanou formou přednášek (v režii lektora) a pracovních dílen – presentací studenta na vybrané témata. Předmět je ukončen ústní zkouškou, která ověřuje teoretické znalosti studentů. Druhá část zkoušky je rozpravou nad vědeckou esejí, kterou student vypracoval v průběhu semestru na vybrané relevantní téma navazující na jeho presentaci. (viz moodlinka.ped.muni.cz) Student může jít k ústní části zkoušky nejdříve po realizované presentaci v seminární dílně (pod přímou supervizí lektora a skupiny) a dále po odevzdání i schválení vědecké eseje na vybrané téma. Ústní zkouška má dvě části, za prvé ověření teoretických znalostí v dané oblasti a za druhé z odborné diskuse nad vědeckou esejí. V moodlince v el-kurzu je uveřejněný aktuální termín odevzdání vašich seminárních prací a jiných povinností. Klíč k zápisu do kurzu obdrží student na úvodní hodině. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SOp228