PdF:SPk216 Specializace: Edukace žáků s n - Informace o předmětu
SPk216 Specializace: Edukace žáků s narušenou komunikační schopností a s mentálním postižením 1
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/3.3. 40 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 1. 3. 8:00–15:50 učebna 50, Pá 8. 3. 8:00–15:50 učebna 30, So 4. 5. 8:00–15:50 učebna 30, Pá 10. 5. 8:00–15:50 učebna 30
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat teoretické znalosti z oblasti osobnosti a edukace osob s mentálním postižením, teoretické znalosti z oblasti komunikace a narušené komunikační schopnosti. Osvojit si specifika ontogeneze řeči osob s mentálním postižením, získat znalosti týkající se charakteristiky řeči osob s mentálním postižením v závislosti na stupni, typu a formě mentálního postižení.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen vysvětlit specifika osobnosti jedinců s mentálním postižením, bude se orientovat v problematice edukace žáků s lehkým mentálním postižením. Student bude schopen objasnit pojmy jazyk, řeč, narušená komunikační schopnost. Bude se orientovat s současných aspektech ontogeneze řeči a jazykových schopností. Bude se orientovat v problematice vývoje řeči u žáků s mentálním postižením. Dokáže vysvětlit specifika ve vývoji jazykových rovin, bude seznámen s možnosti rozvoje jazykových rovin v závislosti na stupni a formě postižení.
- Osnova
- Edukace osob s mentálním postižením - terminologická východiska; legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením; okruh žáků s mentálním postižením (specifika osobnosti, poznávací procesy, variabilita vývojových zvláštností; poradenský systém poskytující služby žákům s lehkým mentálním postižením; předškolní vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání; základní škola. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; základní škola speciální. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální; speciálně pedagogická diagnostika zaměřená na osoby s mentálním postižením; didaktické zásady, metody, formy a prostředky v edukaci žáků s mentálním postižením diferencované podle stupně mentálního postižení, včetně specifických metod práce na základní škole speciální; postavení terapií v edukaci žáků s mentálním postižením; předprofesní příprava a celoživotní vzdělávání osob s mentálním postižením. Pracovní uplatnění osob s mentálním postižením.Logopedie: koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému věd. Spolupráce s ostatními vědními obory. Logoped, logopedický asistent. Systém poskytování logopedické intervence v ČR. Platná legislativa v poskytování logopedické intervence; komunikace, význam komunikace v životě člověka. Charakteristika verbální, nonverbální komunikace. Komunikační proces, průběh komunikačního procesu. Narušená komunikační schopnost, dělení, klasifikace narušené komunikační schopnosti; poruchy vývoje řeči (narušený vývoj řeči), dělení poruch vývoje řeči. Ontogeneze řeči u dětí s mentálním postižením. Vliv stupně, formy a typu mentálního postižení na vývoj řeči; anatomie a fyziologie mluvních orgánů (ústrojí respirační, fonační, artikulační). Inervace orofaciálního svalstva; dyslalie – etiologie, projevy, klasifikace. Zásady přístupu při odstraňování dyslalie. Průběh odstranění dyslalie; fonetika, předmět výzkumu fonetiky, fonetická metodika – základní prvky mluvené řeči, rozdělení hlásek. Hlásky v českém jazyce, fyziologické tvoření samohlásek a souhlásek; Přístupy k rozvoji jednotlivých jazykových rovin u žáků s mentálním postižením (foneticko-fonologická, lexikálně-sémantická, morfologicko-syntaktická, pragmatická rovina).
- Literatura
- Therapien in der sonderpädagogischen Behandlung (Souběž.) : Terapie ve speciálně pedagogické péči : Terapie ve speciálně pedagogické péči a. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice : teorie, výzkum, terapie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 286 s. ISBN 978-80-210-7561-0. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 246 s. ISBN 978-80-210-7689-1. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 236 stran. ISBN 9788024730080. URL info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Raná intervence u dětí s narušenou komunikační schopností. In Opatřilová, D.; Nováková, Z. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. první. Brno: Masarykova univerzita, 2012, s. 209-225. ISBN 978-80-210-5880-4. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Vydání první. Brno: MSD, spol. s r.o., 2006, 208 stran. ISBN 8086633403. info
- VITÁSKOVÁ, Kateřina a Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 182 s. ISBN 8024410885. info
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
- ŠTĚPÁN, Josef a Petr PETRÁŠ. Logopedie v praxi :metodická příručka. Vyd. 1. Praha: Septima, 1995, 128 s. ISBN 80-85801-61-2. info
- Výukové metody
- Konzultace, studium odborné literatury, účast vyžadována. Veškeré požadavky k ukončení předmětu, včetně okruhů a literatury budou doplněny vyučujícím na začátku výuky.
- Metody hodnocení
- Edukace jedinců s mentálním postižením: Písemný test, úspěšnost 75 % správných odpovědí. Logopedie I: Ústní zkouška, požadavkem k ukončení předmětu je vytvoření a prezentace pomůcky, určené k rozvoji řeči jedinců s mentálním postižením
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti logopedie a psychopedie.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPk216