PdF:SPk224 Specializace: Edukace žáků se - Informace o předmětu
SPk224 Specializace: Edukace žáků se zrakovým postižením 1
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/3.3. 40 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk224/OS01: Pá 22. 2. 8:00–15:50 učebna 4, Pá 22. 3. 8:00–15:50 učebna 4, Pá 5. 4. 8:00–15:50 učebna 4, So 4. 5. 8:00–15:50 učebna 4, P. Röderová, M. Vrubel
- Předpoklady
- absolvování základů oftalmopedie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Student získá teoretické znalosti z oblasti osobnosti a edukace osob s lehkým a středně těžkým zrakovým postižením (low vision). Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli zrakovému postižení v kontextu současného pojetí.
- Výstupy z učení
- Studenti budou schopni
- volit vhodné výukové strategie a adekvátní podpůrná opatření umožňující vzdělávání žáků a studentů s lehkým a středně těžkým zrakovým postižením v běžných základních a středních školách;
- interpretovat své znalosti z oblasti poradenství a legislativy;
- diagnostikovat potřeby žáka s určitým typem zrakového postižení, zvolit vhodnou strategii ve výuce a identifikovat a odstraňovat možné překážky vzdělávacího procesu;
- se budou orientovat v problematice poradenství, zrakové a sociální rehabilitace osob se zrakovým postižením a jejich přípravy vstupu na trh práce. - Osnova
- Edukace osob se zrakovým postižením, terminologická východiska. Žáci s postižením zraku ve společném vzdělávání.
- Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků se zrakovým postižením.
- Žáci s oslabeným viděním (vývojová specifika, diagnostika potřeb dle druhu zrakového postižení a míry funkčního vidění, komunikace s osobami se zrakovým postižením, speciální pomůcky).
- Poradenské služby pro žáky se zrakovým postižením v oblasti edukace a v oblasti tyflorehabilitace.
- Žák s postižením zraku v období předškolního vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
- Žák s postižením zraku v období základního vzdělávání. Specifika edukace žáků s progresivním vadou zraku. Podpůrná opatření.
- Středoškolské a celoživotní vzdělávání osob se zrakovým postižením. Pracovní uplatnění osob s lehkým a středně těžkým zrakovým postižením.
- Speciálně pedagogická diagnostika oftalmopedická.
- Didaktické zásady, metody, formy a prostředky v edukaci žáků se zrakovým postižením.
- Speciální optické pomůcky a pomůcky pro výuku žáků a studentů s oslabeným viděním, zraková hygiena.
- Význam zrakové a sociální rehabilitace v edukaci žáků se zrakovým postižením.
- Zrakové postižení jako součást kombinovaného postižení. Podpora a spolupráce s rodinou.
- Literatura
- povinná literatura
- VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
- RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007, 125 s. ISBN 9788073151591. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
- doporučená literatura
- FINKOVÁ, Dita a Jiří LANGER. Determinanty inkluze osob se zdravotním postižením. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 208 stran. ISBN 9788024443034. info
- FINKOVÁ, Dita a Libuše LUDVÍKOVÁ. Specifika komunikace s osobami se zrakovým postižením. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 91 s. ISBN 978-80-244-3696-8. info
- RÖDEROVÁ, Petra. Specifika ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením. In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Specific Features in Teaching Pupils with Special Educational Needs in an Inculusive Learning Environment in Primary Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 155-171. ISBN 978-80-210-6646-5. info
- VRUBEL, Martin. Vidí váš žák na tabuli? aneb Nepozornost může být způsobena i zrakovou vadou. Komenský. Masarykova univerzita, 2013, roč. 137, č. 03, s. 30-33. ISSN 0323-0449. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Pavla PITNEROVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Jiřina KLENKOVÁ a Lenka DOLEŽALOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013, 259 s. ISBN 978-80-7315-243-7. info
- FINKOVÁ, Dita. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 119 s. ISBN 9788024427423. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktické ukázky, video, diskuse
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení - úspěšné složení závěrečné zkoušky, seminární práce. Účast min. 70%.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Infomace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace oftalmopedie.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPk224