PdF:SPk512 Specializace: Poradenství, dia - Informace o předmětu
SPk512 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence jedinců se sluchovým postižením 1
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/1.7. 20 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk512/OS01: Pá 22. 2. 8:00–15:50 učebna 51, Pá 22. 3. 8:00–15:50 učebna 51, Pá 10. 5. 8:00–11:50 učebna 51, R. Horáková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad)
- Cíle předmětu
- Student se po úspěšném ukončení tohoto předmětu bude bezpečně orientovat v problematice komunikačních forem osob se sluchovým postižením. Bude ovládat vizuálně motorické komunikační systémy jako je český znakový jazyk a prstová abeceda. Požadavky budou upřesněny na začátku semestru.
- Osnova
- Po ukončení předmětu by student měl být schopen orientovat se v následujících pojmech: sociolingvistické a psycholingvistické aspekty komunikace osob se sluchovým postižením, postavení znakového jazyka ve společenství neslyšících, znaky přirozeného jazyka, foneticko fonologická stavba znakového jazyka. Po úspěšném absolvování předmětu bude student rovněž chápat problematiku tlumočení znakového jazyka a bude znát etický kodex tlumočníka znakového jazyka. Studenti budou informováni o komunikačních formách osob s hluchoslepotou.
- Literatura
- povinná literatura
- JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
- neurčeno
- HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ. Hluchoslepota. In Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, s. 157-173. ISBN 978-80-7315-237-6. info
- ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota : lidé s ní a kolem ní. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 103 stran. ISBN 8024414333. info
- TITZL, Boris. Hluchoslepota a doteková abeceda. Speciální pedagogika. Praha: UK - Pedagogická fakulta Praha, 1994, roč. 5, č.3, s. 17-20. info
- Výukové metody
- Semináře, diskuze, konzultace.
- Metody hodnocení
- Písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí) a ústní zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace logopedie a surdopedie.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPk512