PdF:SPk514 Specializace: Poradenství, dia - Informace o předmětu
SPk514 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence jedinců se sluchovým postižením s podporou českého znakového jazyka 1
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/3.3. 40 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk514/OS01: Pá 22. 2. 8:00–15:50 učebna 51, Pá 22. 3. 8:00–15:50 učebna 51, Pá 10. 5. 8:00–11:50 učebna 51, R. Horáková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se systémem poradenství: školní poradenská pracoviště a školní poradenská zařízení: speciálně pedagogická centra, pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče. Personální obsazení, standardy činnosti. Poradenství pro rodiče a děti s postižení v raném věku, raná intervence, střediska rané péče; včasná intervence. Poradenství ve zdravotnictví, logopedické ambulance. Legislativní opatření zabývající se poradenstvím.
- Osnova
- Týmová spolupráce při komplexním diagnostickém vyšetření sluchových vad a mezioborové vztahy. Klasifikace vad a poruch sluchu. Vymezení systému poradenství pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR. Legislativní podmínky poskytování poradenských služeb. Střediska rané péče pro sluchově postižené - náplň činností a personální obsazení. Speciálně pedagogická centra pro sluchově postižené - náplň činností a personální obsazení. Předprofesní a profesní příprava žáků se sluchovým postižením. Podpora zaměstnávání osob se sluchovým postižením. Profesní poradenství. Sluchové postižení v dospělosti a ve stáří. Tinnitus. Sluchová vada a další přidružené postižení.
- Literatura
- DOLEŽALOVÁ, Lenka. Sluchové postižení v období dospělosti a stáří. In PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ et al. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 187-198. ISBN 978-80-210-6306-8. info
- DOLEŽALOVÁ, Lenka a Lenka HRICOVÁ. Sluchové postižení. In Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, s. 135-155. ISBN 978-80-7315-237-6. info
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012, 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200840. info
- POTMĚŠIL, Miloň. Sluchové postižení a sebereflexe. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2007, 197 s. ISBN 9788024613000. info
- HOUDKOVÁ, Zuzana. Sluchové postižení u dětí - komplexní péče. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 117 stran. ISBN 8072546236. info
- Výukové metody
- seminář, diskuze ve skupině, samostatná práce, seminární práce/reflexe
- Metody hodnocení
- závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí); ústní zkouška
- Informace učitele
- Zpracování seminární práce/reflexe na některé zvolené téma: 1. Nástroje pro hodnocení sluchového vnímání dětí s postižením sluchu raného věku 2. Budování funkční komunikace u dětí s postižením sluchu - dilema ve výběru adekvátního komunikačního systému. 3. Funkční negramotnost neslyšících - důvody a možnosti řešení. Doporučený rozsah 3 strany A4, podmínka je využití zahraničních zdrojů. Doporučená literatura Barvíková, J. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: UPOL. Holmanová, J. (2005) Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima. Lejska, M. (2003) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido. Roučková, J. (2011) Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením: praktické návody a důležité informace. 2. vyd. Praha: Portál. Svobodová, K. (1997) Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. 1. vyd. Praha: Septima. Vágnerová, M. (2004) Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Jen pro studenty se sluchovým postižením.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPk514