PdF:SPk804 Edukace žáků se zrakovým posti - Informace o předmětu
SPk804 Edukace žáků se zrakovým postižením
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk804/OS01: Pá 15. 3. 8:00–15:50 učebna 60, P. Röderová
- Předpoklady
- Absolvování základů oftalmopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (angl.) (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky se zaměřením na odborné vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie, studenti by měli v závěru kurzu znát: kategorie zrakově postižených, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů zrakově postižených, vývoj osobnosti zrakově postižených, péče o děti v raném věku, poradenství, zraková stimulace, rozvoj zrakového a sluchového a hmatového vnímání, výběr školy a systém škol pro zrakově postižené, úloha speciálně pedagogických center, žák s postižením zraku ve škole, psaní a čtení osob s postižením zraku, Braillovo písmo a přístup k informacím, nácvik čtení a psaní, hluchoslepota, technické pomůcky a vybavení, prostorová orientace a samostatný pohyb, vodící psi, volný čas u zrakově postižených, profesní příprava, kvalita života osob s postižením zraku.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité oblasti vlivu těžkého zrakového postižení na běžný život;
- určit a popsat specifika podpory vzdělávacích potřeb a procesu edukace žáka s postižením zraku dle stupně a věku;
- porozumět možnostem profesní přípravy a volby povolání u žáků s postižením zraku;
- aplikovat základní doporučení pro vzdělávání žáků s postižením zraku v praxi;
- orientovat se v nabídce poradenské podpory a služeb různých organizací v podpoře osob s postižením zraku se zaměřením na věk; - Osnova
- Okruh osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj dítěte s těžkým zrakovým postižením.
- Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání.
- Zrakové vady, typy zrakových vad, etiologie, projevy. Základní vyšetření zraku a zrakových funkcí z pohledu speciálního pedagoga.Dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad)
- Raná péče, její formy a služby - základní informace o vlivu zrakové podpory v raném věku na užívání zraku v běžném životě.
- Speciální pomůcky pro zrakově postižené a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání osob se zrakovým postižením.
- Možnosti vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR - podpůrná opatření a školská podpora těchto žáků. Profesní příprava.
- Komunikace osob s postižením zraku - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.
- Poradenství a intervence: poskytovatelé sociálních služeb, nabízené služby a poradenství.
- Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených.
- Člověk s kombinovaným postižením. Hluchoslepota - specifika komunikace a edukace hluchoslepých.
- Literatura
- povinná literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
- doporučená literatura
- VÍTKOVÁ, Marie, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Lenka GAJZLEROVÁ, Jiřina KLENKOVÁ, Petr KOPEČNÝ, Lenka DOLEŽALOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Ilona FIALOVÁ a Barbora BAZALOVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Texty k distančnímu vzdělávání. první. Brno: Paido, 2014. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Pavla PITNEROVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Lenka DOLEŽALOVÁ, Jiřina KLENKOVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Marie VÍTKOVÁ a Věra VOJTOVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 221 s. ISBN 978-80-210-6001-2. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 2. vyd. Brno: MSD, spol.s.r.o., 2004, 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, video, diskuse
- Metody hodnocení
- Výuka formou semináře. Požadavky k ukončení - úspěšné složení ústní zkoušky, nebo písemného testu (70% správnost odpovědí), seminární práce, účast min. 70%.
- Informace učitele
- Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPk804