SPk902 Podpůrná opatření u žáků s poruchami chování

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Mgr. Jiří Martinec, Ph.D. et Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk902/Kombi01: Pá 22. 2. 8:00–15:50 centrum, Pá 8. 3. 8:00–15:50 učebna 4, Pá 15. 3. 8:00–15:50 centrum, J. Martinec, V. Vojtová
Předpoklady
SPk218
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti aplikace speciálněpedagogických strategií s oporou v podpůrných opatřeních a v návaznosti na diagnostiku.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování bude student umět aplikovat metody speciálněpedagogické intervence s oporou v diagnostice problémového chování a funkčních kompetencí žáka. Východiskem mu budou podpůrná opatření.
Osnova
  • 1. Diagnostika pro intervenci - opakování a rozšíření 2. Strategie intervence a systémová opora - opakování a rozšíření 3. Specifikace podpůrných opatření v návaznosti na diagnostiku 4. Podpůrná opatření a jejich kontext pro intervenci ve vzdělávání.
Literatura
    povinná literatura
  • FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. Katalog podpůrných opatření Dílčí část: Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. 2015. ISBN 978-80-244-4692-9. info
  • MICHALÍK, Jan a BASLEROVÁ PAVLÍNA. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7. info
  • MIKOVÁ, Šárka a Jiřina MAJEROVÁ. Typologie osobnosti u dětí : využití ve výchově a vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 220 s. ISBN 9788073675875. info
    doporučená literatura
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
  • VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. info
Výukové metody
Semináře, diskuze, případová práce, intervenční aktivity, nekontaktní výuka, samostudium.
Metody hodnocení
Případová práce - cílená intervence - prezentace, seminární práce. 60:40
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021.