SPp216 Specializace: Edukace žáků s narušenou komunikační schopností a s mentálním postižením 1

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPp216/01: Út 19. 2. 13:00–16:50 učebna 52, Út 26. 2. 13:00–16:50 učebna 52, Út 5. 3. 13:00–16:50 učebna 52, Út 12. 3. 13:00–16:50 učebna 52, Út 19. 3. 13:00–16:50 učebna 52, Po 25. 3. 12:00–15:50 učebna 54, Po 1. 4. 12:00–15:50 učebna 54, Po 8. 4. 12:00–15:50 učebna 54, Po 15. 4. 12:00–15:50 učebna 54, Po 6. 5. 12:00–15:50 učebna 54, I. Bytešníková, J. Pipeková
Předpoklady
Znalost obsahu logopedie a psychopedie v rozsahu státních závěrečných zkoušek bakalářského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá teoretické znalosti z oblasti osobnosti a edukace osob s lehkým mentálním postižením. Osvojí si poznatky týkající se problematiky komunikace a narušené komunikační schopnosti, specifika ontogeneze řeči osob s mentálním postižením. Bude disponovat znalostmi týkající se charakteristiky řeči osob s mentálním postižením v závislosti na stupni, typu a formě mentální retardace. Edukace osob s lehkým mentálním postižením, terminologická východiska. Student se umí orientovat v problematice rozvoje řeči a jazykových schopností u žáků s mentálním postižením z hlediska jazykových rovin.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen vysvětlit specifika osobnosti jedinců s mentálním postižením, bude se orientovat v problematice edukace žáků s lehkým mentálním postižením. Student bude schopen objasnit pojmy jazyk, řeč, narušená komunikační schopnost. Bude se orientovat s současných aspektech ontogeneze řeči a jazykových schopností. Bude se orientovat v problematice vývoje řeči u žáků s mentálním postižením. Dokáže vysvětlit specifika ve vývoji jazykových rovin, bude seznámen s možnosti rozvoje jazykových rovin v závislosti na stupni a formě postižení.
Osnova
  • Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Okruh žáků s lehkým mentálním postižením (specifika osobnosti, poznávací procesy, variabilita vývojových zvláštností). Poradenské systém poskytující služby pro děti a žáky s lehkým mentálním postižením. Předškolní vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Základní škola. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Speciálně pedagogická diagnostika se zaměřením na osoby s mentálním postižením. Didaktické zásady, metody, formy a prostředky v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Postavení terapií v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Středoškolské a celoživotní vzdělávání osob s lehkým mentálním. Pracovní uplatnění osob s lehkým mentálním postižením. Koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému věd. Spolupráce s ostatními vědními obory. Systém poskytování logopedické intervence v ČR. Platná legislativa v poskytování logopedické intervence. Komunikace, význam komunikace v životě člověka. Charakteristika verbální, nonverbální komunikace. Komunikační proces, narušená komunikační schopnost. Specifika vývoje řeči a jazykových schopností dětí s mentálním postižením. Vliv stupně, formy a typu MR na vývoj řeči a jazykových schopností. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů (ústrojí respirační, fonační, artikulační). Inervace orofaciálního svalstva. Fonetika, předmět výzkumu fonetiky, fonetická metodika – základní prvky mluvené řeči, rozdělení hlásek. Hlásky v českém jazyce, fyziologické tvoření samohlásek a souhlásek. Narušený vývoj řeči, logopedická intervence u žáků s narušeným vývojem řeči, možnosti ovlivňování vývoje řeči a jazykových schopností. Dyslalie – etiologie, projevy, klasifikace. Zásady přístupu při odstraňování dyslalie. Průběh odstranění dyslalie. Rozvoj foneticko-fonologické roviny řeči u žáků s mentálním postižením (dechová, fonační cvičení, sluchové vnímání a fonematická diferenciace, motorika mluvních orgánů, postup vyvození hlásek, prozodické faktory řeči, rytmizace).
Literatura
    povinná literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 2012, 349 s. ISBN 978-80-247-3829-1. info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007, 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. info
    neurčeno
  • ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 222 stran. ISBN 9788024615653. info
  • FRANIOK, Petr a Jaroslav KYSUČAN. Psychopedie - Speciální pedagogika mentálně retardovaných. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita - PdF, 2002, 57 s. ISBN 80-7042-247-5. info
  • VALENTA, Milan a Olga KREJČÍŘOVÁ. Psychopedie :kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Vyd. 1. Olomouc: Netopejr, 1997, 193 s. ISBN 80-902057-9-8. info
  • EISOVÁ, Alena. Kapitoly z dějin psychopedie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 61 s. info
Výukové metody
Konzultace, studium odborné literatury, účast vyžadována. Veškeré požadavky k ukončení předmětu, včetně okruhů a literatury budou doplněny vyučujícím na začátku výuky.
Metody hodnocení
1. Aktivní docházka do seminářů s 80% povinnou účastí. 2. Písemná zkouška z oblasti Edukace žáků s mentálním postižením. Ke splnění požadavků je nutných 70% správných odpovědí. 3. Ústní zkouška z oblasti Edukace žáků s narušenou komunikační schopností.
Informace učitele
Další informaace (aktuální znění okruhů, literatury, požadavků apod.) bude sděleno vyučujícím na začátku výuky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace logopedie a psychopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2020.