SPp500 Diagnostic Domains of Pupils with Speech Disorders and Hearing Impairments

Faculty of Education
Spring 2019
Extent and Intensity
0/4/0. 6 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SPp500/01: Thu 21. 3. 9:00–12:50 učebna 50, 15:00–18:50 učebna 50, Thu 28. 3. 9:00–12:50 učebna 50, I. Bytešníková, I. Jůzová, L. Vrbecká Doležalová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The content of the subject will be the system of counseling, educational counselors, special pedagogical centers, pedagogical and psychological counseling, staffing, standards of activity, centers of educational care, counseling for parents and disabled children in early age, early intervention, early intervention centers, logopedic outpatient clinics, legislative counseling measures.
Learning outcomes
At the end of the course the student will be able to control the issue: consultancy, will be oriented in the field of early intervention, in the field of counseling services in education, health consultancy. It will be orientated in legislative measures dealing with counseling.
Syllabus
  • Counseling system: educational counselor, special educational centers, pedagogical psychological counseling centers, centers of the educational care, institution of the pedagogical psychological counseling. Personal, standards of activities. Early intervention, centers of early intervention. Counseling in the health system, speech therapy ambulance. Legislative.
Literature
    recommended literature
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální (Integrative special education. Integration of school and social.). 2nd ed. Brno: Paido Brno, 2004, 463 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006th ed. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
  • Raná péče : analýza situace v Evropě : klíčové aspekty a dopručení : souhrnná zpráva. Edited by Victoria Soriano. [Brusel]: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání, 2005, 53 s. ISBN 8791500583. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Raná intervence z logopedického hlediska (Erly Intervention from the Perspective of Speech Therapy). Speciální pedagogika. Praha: Univerzita Karlova v Praze - PdF, 2002, vol. 12, No 2, p. 98-101. ISSN 1211-2720. info
  • Raná péče u dětí se zdravotním postižením : kapitoly 9, 10, 11, 12, 13. Edited by Anna Berná, Translated by Rudolf Volejník. [Praha]: Středisko rané péče, 1997, 117 s. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Raná péče o děti s komunikačními poruchami (Early care for children with comunication problem). In Sborník ze 2. setkání. Ivančice: Asociace pedagogů sluchově postižených, 1999, p. 6-14. info
  • HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima, 2005, 93 s. ISBN 8072162136. info
  • KUDELOVÁ, Ivana and Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido, 1996, 41 s. ISBN 8085931249. info
  • HRICOVÁ, Lenka. Dětské audiologické poradenství a raná intervence u sluchově postižených dětí v Německu, Heidelberg, Badensko-Württembersko (Children Audiology Counseling System of Early Intervention for Children with Hearing Impairment in Germany, Heidelberg, Baden-Württemberg). Speciální pedagogika. Praha, 2009, vol. 19, No 4, p. 291-304. ISSN 1211-2720. info
  • HRICOVÁ, Lenka. Dětské audiologické poradenství a raná intervence u sluchově postižených dětí v Německu (Heidelberg, Baden-Württemberg) a v České republice (Children Audiology Counseling Services and Early Intervention for Children with Hearing Impairment in Germany (Heidelberg, Baden-Württemberg) and the Czech Republic). Komenský. Brno: PdF MU, 2009, roč. 133, č. 3, p. 2-9. ISSN 0323-0449. info
  • PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Logopedické poradenství : příklady a analýzy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 124 s. ISBN 9788024726663. URL info
  • BARTOŃOVÁ, Miroslava and Jarmila PIPEKOVÁ. Integrace/inkluze integrovaného poradenství do služeb v ČR - projekt EQUAL (Integration/inclusion of intergative counselling to services in the Czech republic - project EQUAL). In VÍTKOVÁ, Marie. Integrace/inkluze integrovaného poradenství do systému služeb v České republice. Brno. Brno: MSD, 2005, p. 56-60, 4 pp. MSD. ISBN 80-86633-31-4. info
  • HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima, 2005, 93 s. ISBN 8072162136. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Evropské trendy v edukaci žáků se speciálními potřebami v poradenství (European Trends in education of pupils with special educational needs in counselling). In Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením. 1st ed. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství, 2004, p. 9-17. Pedagogická literatura. ISBN 80-86856-01-1. info
Teaching methods
consultation, class discussion, homework
Assessment methods
70% compulsory attendance; colloquium, written test (it is necessary to successfully cope with 75 % correct answers), oral part
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022.
  • Enrolment Statistics (Spring 2019, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2019/SPp500