SPp601 Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole 2

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPp601/01: Út 15:00–16:50 centrum, I. Fialová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si základní znalosti, intervenční přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní střední školy a prostředí škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Výstupy z učení
Po absolvování disciplíny je student schopen specifikovat intervence a přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími v rámci základního a středního vzdělávání s akcentem na jednotlivé kurikulární dokumenty (praktická škola jednoletá, praktická škola dvouletá, odborné učiliště).
Osnova
  • Strategie a přístupy k vzdělávání žáků se SVP v středním vzdělávání; Didaktické zásady, metody a formy a podmínky v edukaci žáků se zdravotním postižením; Základní škola speciální. Klima ve vyučování - strategie, faktory ovlivňující edukační proces, kurikulum a jeho specifika. Charakteristika okruhu jedinců s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami Charakteristika okruhu jedinců s mentálním postižením v kombinaci s tělesným postižením (příklad DMO) - specifika edukace, vzdělávání. Charakteristika okruhu jedinců s mentálním postižením v kombinaci se smyslovým postižením - specifika edukace, institucionální vzdělávání. Podmínky vzdělávání, vyrovnávací opatření, individualizace a diferenciace ve vzdělávání Praktická škola jednoletá – specifika vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání Praktická škola jednoletá; Praktická škola dvouletá – Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání Praktická škola dvouletá; Možnosti pracovního uplatnění osob s mentálním postižením, podporované zaměstnávání. Východiska etopedie, postavení v systému speciální pedagogiky. Vliv poruch chování na kvalitu života dítěte – aktuálně i do budoucnosti. Porucha chování jako bariéra v přístupu ke vzdělávání a vzdělanosti Charakteristiky a potřeby související s dospíváním a s rizikem vývoje poruchy chování, problematika nálepkování (etiketizace), kontext střední školy. Edukační potřeby dětí s poruchou chování. Cílové skupiny etopedie, porucha emocí a chování - dynamické pojetí PCHE. Definice poruch chování, současné trendy. Základní uvedení do systémového přístupu – kázeň, hodnocení chování, vztahy, poradenský a intervenční systém. Strategie výuky ve třídě s žáky s PCH – management výuky.
Literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 3. vyd. Brno: MuniPress, 2013, 136 s. ISBN 978-80-210-6311-2. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Jarmila PIPEKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. Edited by Miroslava Bartoňová - Jarmila Pipeková - Marie Vítková. 2. vyd. Brno: MSD, 2008, 148 s. MSD. ISBN 978-80-7392-050-0. info
  • BARTOŇOVÁ, M. a BAZALOVÁ, B. a PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. 2. vyd. Brno : Paido, 2007. 150 s. ISBN 978-80-7315-161-4. 2007. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vydání první. Praha: Portál, 2004, 228 stran. ISBN 8071788880. info
Výukové metody
Přednáška - doplněna bude interaktivní diskusí s odborníky z praxe na vybrané téma.
Metody hodnocení
typ výuky - přednáška, ukončení formou testu. K úspěšnému zvládnutí je nutno 75% správných odpovědí; 80 % aktivní účasti.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.