PdF:SPp908 Český jazyk pro žáky se speciá - Informace o předmětu
SPp908 Český jazyk pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Markéta Olbertová (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp908/01: každou sudou středu 8:00–11:50 učebna 56, M. Olbertová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu student: 1. rozumí základním pojmům a dokáže je vysvětlit: morfologie, morfém, morf, stavba tvaru slova, kritéria třídění slovních druhů; 2. rozlišuje gramatické kategorie jmen a sloves, slovní druhy; 3. prakticky užívá tvary a varianty ohebných druhů slov; 4. dokáže vysvětlit tendence v současném českém tvarosloví. Cílem předmětu je získání základních vědomostí a dovedností z morfologie současného českého jazyka.
- Výstupy z učení
- Student: 1. rozumí základním pojmům a dokáže je vysvětlit: morfologie, morfém, morf, stavba tvaru slova, kritéria třídění slovních druhů; 2. rozlišuje gramatické kategorie jmen a sloves, slovní druhy; 3. prakticky užívá tvary a varianty ohebných druhů slov; 4. dokáže vysvětlit tendence v současném českém tvarosloví. Cílem předmětu je získání základních vědomostí a dovedností z morfologie současného českého jazyka.
- Osnova
- 1. Tvarosloví - základní pojmy.
- 2. Tvarosloví funkční a formální.
- 3. Gramatické kategorie jmenné.
- 4. Gramatické kategorie slovesné.
- 5. Výklad tvaroslovných jevů.
- 6. Neohebná slova v češtině.
- 7. Praktické uplatnění znalostí současné tvaroslovné kodifikace v souvislosti s učivem 1. stupně základní školy.
- 8. Vývojové tendence v současném českém tvarosloví.
- Literatura
- povinná literatura
- KLÍMOVÁ, Květoslava. Tvarosloví. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012. s. 93-168, 76 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6.
- HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
- neurčeno
- Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Edited by Josef Filipec. 4. vyd. Praha: Academia, 2005, 647 s. ISBN 978-80-200-1446-7. info
- Výukové metody
- seminář - aktivní analytická práce studentů při rozboru textů, aktivní syntetická práce studentů při výkladu jazykových jevů, problémová metoda,řízený rozhovor
- Metody hodnocení
- Typ výuky: semináře. Předmět je ukončen písemnou zkouškou, která zahrnuje dvě části: jazykovou a pravopisnou. Obsah písemné práce je dán tematickými okruhy 12 úkolů. Správně musí student vyřešit 10 z nich.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPp908