SV4BP_HPgS Dějiny sociální pedagogiky (seminář)

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 12:00–12:50 učebna 37
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SV4BP_HPgS/01: Po 15:00–16:50 učebna 78, D. Klapko
SV4BP_HPgS/02: Út 13:00–14:50 učebna 37, D. Klapko
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je provedení komparace a analýzy sociálně pedagogických myslitelů a jejich koncepcí. Výstupními dovednostmi studentů jsou: orientace v historicko společenském kontextu v rámci dějinných epoch lidstva, pochopení základních myšlenek probíraných pedagogů a jejich odkazu, formulace vlastního pohledu na vývoj sociálně pedagogických koncepcí, vymezení a zhodnocení současných teoretických i praktických problémů sociálně pedagogických jevů. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - zařadit a interpretovat v časové souslednosti názory na řešení problémů výchovy sociálně ohrožených skupin v kontextu dějin - zhodnotit význam přínosu probíraných autorů v souvislosti s akceptací sociálního kontextu doby a místa - reflektovat a interpretovat problémová sociální témata - vymezit současné problémy sociální pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby z dějin výchovy - zaujmout postoje a návrhy řešení k dobovým i současným patologiím životního stylu ohrožených sociálních skupin
Osnova
  • 1. Historicko - sociální podmíněnost výchovy v antickém Řecku: charakteristika výchovy v klasickém období – (Athény, Sparta), sociální aspekty ve výchově (názory na společnost, výchovu mládeže, ideály, etiku, díla). Myšlenky a díla představitelů výchovy (Sokrates, Platón, Xenofon, Aristoteles, sofisté). 2. Doba helénismu (nové vědní obory, vzdělávací centra, historicko-sociální souvislosti doby, hodnoty stoicismu) a charakteristika výchovy v antickém Římu (znaky výchovy v jednotlivých historických epochách Říma, myšlenky a díla představitelů výchovy – Cicero, Seneca, Quintilianus, Plutarchos). 3. Charakteristika výchovy v období raného středověku v Evropě: vliv křesťanských hodnot na výchovu, působení církevních Otců (např. Basileos Veliký, Augustinus Aurelius, Benedikt z Nursie ad.), vzdělanost na dvoře Karla Velikého. 4. Charakteristika výchovy v období vrcholného středověku: znaky scholastiky a její představitelé (Petr Abélard, Tomáš Akvinský), vznik univerzit, znaky rytířské kultury. Přínos arabské a židovské kultury na evropskou vzdělanost. 5. Doba reformace a protireformace na pozadí výchovně-vzdělávacích přístupů, působení lidových kazatelů, Jan Hus, Martin Luther, Filip Melanchton, přínos Jednoty bratrské, jezuitů a piaristů pro rozvoj české vzdělanosti). 6. Renesanční myslitelé o výchově, vliv humanismu, společenské a kulturní změny raného novověku (Vittorino da Feltre, Thomas More, Juan Luis Vives, Erasmus Rotterdamský). 7. Evropské pedagogické myšlení 17. století (jansenismus, pietismus, puritanismus a jejich představitelé: Wolfgang Ratke, August Hermann Francke, Francis Bacon). Dílo madame de Maintenon. 8. Filosofické a sociálně pedagogické myšlenky a pansofické snahy Jana Amose Komenského. 9. Charakteristika společenských změn v osvícenství, nové paradigma výchovy. Pedagogické myšlenky a činnost následujících představitelů osvícenství (Denis Diderot, John Locke) 10. Názory a praxe předchůdců tzv. reformní pedagogiky (Jean Jacques Rousseau, Friedrich Fröbel, Lev Nikolajevič Tolstoj, Herbert Spencer). 11. Vliv vědeckotechnické revoluce na sociální poměry ve společnosti a na vzdělání. Pedagogické myšlenky a činnost Friedricha Herbarta, herbartismus. 12. Vznik a působení českých škol pokusných, meziválečný spor o pojetí české pedagogiky. Myšlenky a činnost následujících pedagogů: Stanislav Vrána, Václav Příhoda, Josef Hendrich, Otakar Chlup, Otakar Kádner).
Literatura
    doporučená literatura
  • František Bakule, l'enfant terrible de la pédagogique tcheque (Orig.) : František Bakule : enfant terrible české pedagogiky. info
  • BOSCO, Teresio. Don Bosco. Praha: Portál, 1993, 438 s. ISBN 80-85282-60-7. info
  • OWEN, Robert. Robert Owen a jeho pedagogické názory. Translated by Vladimír Štverák - Jan Blahoslav Kozák. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 179 s. info
  • FRÖBEL, Friedrich. O výchově člověka. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 178 s. info
  • Johann Bernhard Basedow a jeho filantropinum. Translated by Vladimír Štverák. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 217 s. URL info
  • MAKARENKO, Anton Semenovič. Začínáme žít : (pedagogická poema. 8. upr. vyd., v LN 1. Praha: Lidové nakladatelství, 1973, 445 s. URL info
  • PESTALOZZI, Johann Heinrich. J. J. Pestalozzi : výbor z pedagogických spisů. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1965, 149 s. info
  • ROUSSEAU, Jean-Jacques. O původu nerovnosti mezi lidmi. Translated by Henriette Taillet-Sedláčková. Praha: Svoboda, 1949, 119 s. URL info
  • BLÁHA, Arnošt Inocenc. Sociologie dětství. 4. vyd. V Brně: Komenium, 1948, 237 s. info
  • VELÍNSKÝ, Stanislav. Individuální základy sociální pedagogiky : pokus o vymezení oboru a úkolu sociální pedagogiky. V Brně: nákladem Společnosti "nových škol", 1927. info
  • ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emil, čili, O vychování. Translated by Antonín Krecar. Vyd. 2., opr. a dopl. V Přerově: nákladem Fr. Bayera a Boh. Smutného, 1907, 454 s. info
  • KOMENSKÝ, Jan Amos. J.A. Komenského Labyrint světa a ráj srdce, to jest, Světlé vymalování, kterak v tom světě a věcech jeho všechněch nic není než matení a motání, kolotání a lopotování, mámení a šalba, bída a tesknost, a naposledy omrzení všeho a zoufání; ale kdož doma v. V Praze: Nákladem Spolku pro vydávání laciných knih českých, 1892. info
Výukové metody
Typ výuky: seminář. diskuse, diskuse formou e-learningu, individuální výstup.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení semináře: 75% docházka, aktivní plnění dílčích úkolů během semináře, zpracování edukační koncepce.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2222
heslo: amerling
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020.