PdF:SV4BP_HPgS Dějiny soc.pedagogiky (sem.) - Informace o předmětu
SV4BP_HPgS Dějiny sociální pedagogiky (seminář)
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 12:00–12:50 učebna 37
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SV4BP_HPgS/02: Út 13:00–14:50 učebna 37, D. Klapko - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je provedení komparace a analýzy sociálně pedagogických myslitelů a jejich koncepcí. Výstupními dovednostmi studentů jsou: orientace v historicko společenském kontextu v rámci dějinných epoch lidstva, pochopení základních myšlenek probíraných pedagogů a jejich odkazu, formulace vlastního pohledu na vývoj sociálně pedagogických koncepcí, vymezení a zhodnocení současných teoretických i praktických problémů sociálně pedagogických jevů. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - zařadit a interpretovat v časové souslednosti názory na řešení problémů výchovy sociálně ohrožených skupin v kontextu dějin - zhodnotit význam přínosu probíraných autorů v souvislosti s akceptací sociálního kontextu doby a místa - reflektovat a interpretovat problémová sociální témata - vymezit současné problémy sociální pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby z dějin výchovy - zaujmout postoje a návrhy řešení k dobovým i současným patologiím životního stylu ohrožených sociálních skupin
- Osnova
- 1. Historicko - sociální podmíněnost výchovy v antickém Řecku: charakteristika výchovy v klasickém období – (Athény, Sparta), sociální aspekty ve výchově (názory na společnost, výchovu mládeže, ideály, etiku, díla). Myšlenky a díla představitelů výchovy (Sokrates, Platón, Xenofon, Aristoteles, sofisté). 2. Doba helénismu (nové vědní obory, vzdělávací centra, historicko-sociální souvislosti doby, hodnoty stoicismu) a charakteristika výchovy v antickém Římu (znaky výchovy v jednotlivých historických epochách Říma, myšlenky a díla představitelů výchovy – Cicero, Seneca, Quintilianus, Plutarchos). 3. Charakteristika výchovy v období raného středověku v Evropě: vliv křesťanských hodnot na výchovu, působení církevních Otců (např. Basileos Veliký, Augustinus Aurelius, Benedikt z Nursie ad.), vzdělanost na dvoře Karla Velikého. 4. Charakteristika výchovy v období vrcholného středověku: znaky scholastiky a její představitelé (Petr Abélard, Tomáš Akvinský), vznik univerzit, znaky rytířské kultury. Přínos arabské a židovské kultury na evropskou vzdělanost. 5. Doba reformace a protireformace na pozadí výchovně-vzdělávacích přístupů, působení lidových kazatelů, Jan Hus, Martin Luther, Filip Melanchton, přínos Jednoty bratrské, jezuitů a piaristů pro rozvoj české vzdělanosti). 6. Renesanční myslitelé o výchově, vliv humanismu, společenské a kulturní změny raného novověku (Vittorino da Feltre, Thomas More, Juan Luis Vives, Erasmus Rotterdamský). 7. Evropské pedagogické myšlení 17. století (jansenismus, pietismus, puritanismus a jejich představitelé: Wolfgang Ratke, August Hermann Francke, Francis Bacon). Dílo madame de Maintenon. 8. Filosofické a sociálně pedagogické myšlenky a pansofické snahy Jana Amose Komenského. 9. Charakteristika společenských změn v osvícenství, nové paradigma výchovy. Pedagogické myšlenky a činnost následujících představitelů osvícenství (Denis Diderot, John Locke) 10. Názory a praxe předchůdců tzv. reformní pedagogiky (Jean Jacques Rousseau, Friedrich Fröbel, Lev Nikolajevič Tolstoj, Herbert Spencer). 11. Vliv vědeckotechnické revoluce na sociální poměry ve společnosti a na vzdělání. Pedagogické myšlenky a činnost Friedricha Herbarta, herbartismus. 12. Vznik a působení českých škol pokusných, meziválečný spor o pojetí české pedagogiky. Myšlenky a činnost následujících pedagogů: Stanislav Vrána, Václav Příhoda, Josef Hendrich, Otakar Chlup, Otakar Kádner).
- Literatura
- doporučená literatura
- František Bakule, l'enfant terrible de la pédagogique tcheque (Orig.) : František Bakule : enfant terrible české pedagogiky. info
- BOSCO, Teresio. Don Bosco. Praha: Portál, 1993, 438 s. ISBN 80-85282-60-7. info
- OWEN, Robert. Robert Owen a jeho pedagogické názory. Translated by Vladimír Štverák - Jan Blahoslav Kozák. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 179 s. info
- FRÖBEL, Friedrich. O výchově člověka. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 178 s. info
- Johann Bernhard Basedow a jeho filantropinum. Translated by Vladimír Štverák. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 217 s. URL info
- MAKARENKO, Anton Semenovič. Začínáme žít : (pedagogická poema. 8. upr. vyd., v LN 1. Praha: Lidové nakladatelství, 1973, 445 s. URL info
- PESTALOZZI, Johann Heinrich. J. J. Pestalozzi : výbor z pedagogických spisů. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1965, 149 s. info
- ROUSSEAU, Jean-Jacques. O původu nerovnosti mezi lidmi. Translated by Henriette Taillet-Sedláčková. Praha: Svoboda, 1949, 119 s. URL info
- BLÁHA, Arnošt Inocenc. Sociologie dětství. 4. vyd. V Brně: Komenium, 1948, 237 s. info
- VELÍNSKÝ, Stanislav. Individuální základy sociální pedagogiky : pokus o vymezení oboru a úkolu sociální pedagogiky. V Brně: nákladem Společnosti "nových škol", 1927. info
- ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emil, čili, O vychování. Translated by Antonín Krecar. Vyd. 2., opr. a dopl. V Přerově: nákladem Fr. Bayera a Boh. Smutného, 1907, 454 s. info
- KOMENSKÝ, Jan Amos. J.A. Komenského Labyrint světa a ráj srdce, to jest, Světlé vymalování, kterak v tom světě a věcech jeho všechněch nic není než matení a motání, kolotání a lopotování, mámení a šalba, bída a tesknost, a naposledy omrzení všeho a zoufání; ale kdož doma v. V Praze: Nákladem Spolku pro vydávání laciných knih českých, 1892. info
- Výukové metody
- Typ výuky: seminář. diskuse, diskuse formou e-learningu, individuální výstup.
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení semináře: 75% docházka, aktivní plnění dílčích úkolů během semináře, zpracování edukační koncepce.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2222
heslo: amerling - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SV4BP_HPgS