SZ6074 Kognitivní psychologie pro učitele

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jan Krása, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jan Krása, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ6074/01: každé liché pondělí 16:00–17:50 učebna 72, J. Krása
Předpoklady
Zahájené magisterské studium.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními pojmy a se stěžejními teoriemi kognitivní psychologie;
Jednotlivá témata přednášek jsou vybrána tak, aby je student mohl zužitkovat ve svém povolání a také, aby mohl vytvořit vlastní výzkum v tomto oboru.
Výklad učiva bude navazovat na znalosti z předmětu Úvod do pedagogiky a psychologie (druhy učení, myšlení, vnímání, představivost), Vývojová psychologie (vývoj kognitivních funkcí, Piagetova vývojová teorie) a Sociální psychologie (kategorizace, socializace).
Důraz je v přednáškách kladen na informace o konkrétních experimentech a výzkumech. Student získá teoretické znalosti týkající se vývoje různých poznávacích procesů i jejich vlivu na jedince. Student bude mít možnost reflektovat různé poznávací procesy i jejich funkci.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu:
rozumět základním termínům kognitivní psychologie a bude je umět vysvětlit.
schopen popsat a vysvětlit několik klíčových teorií a modelů kognitivní psychologie.
porozumí užitečnosti empirických zjištění kognitivní psychologie při plánování a reflexi vlastní pedagogické praxe.
prohloubí si schopnost sebereflexe v oblasti kognitivně-psychologických jevů.
schopen reflektovat problematiku inkluze z perspektivy kognitivní psychologie.
Osnova
  • 1. Úvodní přednáška: kognitivní procesy a kognitivní psychologie, jednotlivé kognitivní procesy a jejich vymezení; vnímání: modality, jejich rozsah, specifika, jejich vývoj
  • 2. Vývoj řeči a komunikace: od kojeneckého věku do dospělosti, poruchy řeči, komunikační systémy jiných živočichů
  • 3. Vývoj pojmů a myšlení: kategorizace, inference, prekoncepce a miskoncepce, „myšlení“ jiných živočichů
  • 4. Druhy paměti: senzorická, pracovní, dlouhodobá, procedurální, deklarativní, episodická, sémantická
  • 5. Vývoj paměti: od kojeneckého věku do dospělosti, poruchy paměti
  • 6. Piagetova periodizace vývoje: fáze senzomotorická, předoperační, konkrétních operací a formálních operací
  • 7. Vygotského výzkumy: Achův experiment, myšlení v komplexech, pseudopojmech a pojmech, kulturně-historická teorie vzniku vyšších psychických funkcí
  • 8. Myšlení a představivost dítěte v předškolním věku: magické myšlení a jeho vliv v pozdějším věku
  • 9. Myšlení a představivost dítěte v mladším školním věku: tvorba prvních abstraktních pojmů, vývoj pojmu čísla, role matematiky v abstrakci
  • 10. Myšlení a představivost dítěte ve starším školním věku: vývoj individuálního názoru a kritického myšlení
  • 11. Pohádka a její role v kognitivním vývoji; Hra v dětství: typy herních situací, hra a kognitivní vývoj
  • 12. Teorie mysli a její vývoj, vědomí prvního a druhého řádu a jejich vývoj
  • 13. Evoluce lidské psychiky: evoluční psychologie; teorie o vzniku řeči a myšlení; evoluce jednotlivých modulů mysli
Literatura
    povinná literatura
  • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík - Rostislav Benák - Dagmar Brejlová - Jiř. Vydání první. Praha: Portál, 2002, 636 stran. ISBN 8071783765. info
  • EYSENCK, Michael W. a Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Translated by Miroslav Filip. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 748 s. ISBN 9788020015594. info
    doporučená literatura
  • PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5., V nakl. Portál 4. Praha: Portál, 2007, 143 s. ISBN 9788073672638. info
  • SEDLÁKOVÁ, Miluše. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie : mentální reprezentace a mentální modely. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 252 s. ISBN 8024703750. info
  • Psychologie. Edited by Rita L. Atkinsonová. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, xxiii, 751. ISBN 80-7178-640-3. info
  • ŠVANCARA, Josef. Úvod do kognitivní psychologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 140 s. ISBN 80-210-0994-2. info
Výukové metody
Přednáška, skupinové diskuse, samostatná četba vybraných textů, tvorba seminární práce
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Pro udělení zápočtu student: • průběžně, dle zadání vyučujícího, studuje povinnou literaturu (odevzdává výtah z povinné literatury, popř. odpovídá na otázky vztahující se k povinné literatuře, • aktivně se zapojuje do výuky • zpracuje prezentaci či seminární práci na vybrané téma z kognitivní psychologie (odborná esej, výzkumná zpráva, přehled, recenze knihy). Text bude posuzován z hlediska akademických nároků na text: 1. množství citovaných zdrojů (minimálně 3 odborné publikace, dle normy APA), 2. uvádění zdrojů u všech přejatých informací, 3. míra přejatých citací by neměla přesáhnout 20 % textu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.