PdF:TI1011 Design a konstruování - Informace o předmětu
TI1011 Design a konstruování
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/1/0. 4 h. konz./sem. (komb. stud.). 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- TI1011/01: každé liché pondělí 9:00–10:50 učebna 25, Z. Hodis
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Design a konstruování se zaměřuje na problematiku konstruování, montážních a demontážních prací. Obsahem předmětu je seznámení s konstrukčními, elektrotechnickými, elektronickými a robotickými stavebnicemi. Důraz je kladen na pochopení principů tvorby mostních konstrukcí. Seznámení se základy architektury mostů - nosník, příhradová konstrukce apod. a jejich využíváním v praxi (mostní konstrukce) a na ZŠ (modely mostů).
K lepšímu porozumění problematiky designu a konstruování je možné využít ICT prostředky pro prakticky orientovanou výuku a vhodné didaktické a počítačové hry se zaměřením na konstruování. - Osnova
- 1. práce montážní a demontážní,
- 2. konstrukční stavebnice- návody, montáž a demontáž, tvořivá práce, didaktické hračky, skutečná zařízení,
- 3. využití konstrukčních stavebnic,
- 4. využití elektrotechnických, elektronických a robotických stavebnic,
- 5. historie a současnost mostů a mostních konstrukcí,
- 6. základy architektury mostů - nosník, příhradová konstrukce apod.,
- 7. využití ICT prostředků v prakticky koncipované výuce,
- 8. didaktické a počítačové hry se zaměřením na konstruování.
- Sylabus seminářů:
- 1. a 2. týden: Úvod do problematiky, práce montážní a demontážní.
- 3. a 4. týden: Konstrukční stavebnice- návody, montáž a demontáž, tvořivá práce, didaktické hračky, skutečná zařízení.
- 5. a 6. týden: Využití konstrukčních stavebnic, elektrotechnických, elektronických a robotických stavebnic.
- 7. a 8. týden: Historie a současnost mostů a mostních konstrukcí, základy architektury mostů - nosník, příhradová konstrukce apod.
- 9. a 10. týden: Využití ICT prostředků v prakticky koncipované výuce.
- 11. a 12. týden: Didaktické a počítačové hry se zaměřením na konstruování.
- Literatura
- povinná literatura
- FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2001, 92 s. ISBN 8021026413. info
- doporučená literatura
- HAVELKA, Martin a Čestmír SERAFÍN. Konstrukční a elektrotechnická stavebnice ve výuce obecně technického předmětu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 170 s. ISBN 80-244-0692-6.
- MOŠNA, Václav. Krásné mosty České republiky. 1. české vyd. Praha: Slovart, c2012. ISBN 978-80-7391-617-6.
- KADLČÁK, Jaroslav a Jiří KYTÝR. Statika stavebních konstrukcí II. 2. vyd. Brno: VUTIUM, 2004. ISBN 80-214-2631-4.
- Výukové metody
- semináře, skupinový projekt a následná prezentace
- Metody hodnocení
- závěrečný projekt, seminární práce
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/TI1011