PdF:VVc042 Intermediální výukové modely v - Informace o předmětu
VVc042 Intermediální výukové modely ve výtvarné pedagogice 2
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jana Ovčáčková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství Výtvarné výchovy na 2. stupni ZŠ (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Základní pojmy z teorie a praxe výtvarné pedagogiky, historie a současnost výtvarné pedagogiky, osobnosti z moderní historie výtvarné pedagogiky v českém a světovém kontextu, vztah výtvarných umělců k výtvarné tvorbě dětí,domácí a zahraniční instituce zabývající se výchovou uměním, integrace různých pojetí výtvarné výchovy v současnosti. Zkoumání intermediality v umění a ve výtvarné pedagogice s cílem na závěr zkoncipovat originální intermediální projekt pro určitou skupinu (cílová skupina je vymezena věkem a institucí, ve které se projekt bude realizovat).
- Výstupy z učení
- Student je schopen vhodně didakticky transformovat poznatky z výtvarné pedagogiky a dalších oborů pro potřeby konkrétní výukové praxe.
- Osnova
- Intermediálním projevem se rozumí vyjádření na pomezí různých výtvarných médií – jak klasických (kresba, malba, modelování, prostorové vytváření, fotografie, film) tak i nových médií (počítač, digitální fotografie, video, internet), ale také mohou být zapojeny mimovýtvarné projevy – hudba, drama, literatura, výrazový tanec. Inspirací pro koncepci projektu může být rozsáhlá kapitola akčního umění vznikajícího ve světě již od padesátých let, ale i starší projevy intermediality v umění vznikající už od jeho samých počátků (rituály, Gesamtkunstwerk, modernistická avantgardní hnutí). V případě užití nových médií v projektu se předpokládá orientace v současném umění, které často využívá digitální technologie.
- Literatura
- SLAVÍK, Jan a Slavík, J., & Wawrosz, P. (2011). Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky (2., ekonomické vyd.). V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- Babyrádová, H., Šobáňová, P., Blažek, T., Musilová, J., Sosna, J., & Tikalová, L. (2015). Téma - akce - výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově (1. vydání). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika (Vyd. 1.). Praha: Karolinum.
- Babyrádová, H. (2014). Trasy: výzkum historických a inovativních aspektů umění a edukace (Vydání první). Brno: Masarykova univerzita.
- abyrádová, H. (2013). Meziprostory: Interspaces = Zwischenräume (Vyd. 1.). Brno: Masarykova univerzita.
- Výukové metody
- seminář
- Metody hodnocení
- prezentace
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/VVc042