VVc044 Intermediální výukové modely ve výtvarné pedagogice 4

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/.6. 7 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Ovčáčková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základní pojmy z teorie a praxe výtvarné pedagogiky, historie a současnost výtvarné pedagogiky, osobnosti z moderní historie výtvarné pedagogiky v českém a světovém kontextu, vztah výtvarných umělců k výtvarné tvorbě dětí,domácí a zahraniční instituce zabývající se výchovou uměním, integrace různých pojetí výtvarné výchovy v současnosti. Zkoumání intermediality v umění a ve výtvarné pedagogice s cílem na závěr zkoncipovat originální intermediální projekt pro určitou skupinu (cílová skupina je vymezena věkem a institucí, ve které se projekt bude realizovat).
Výstupy z učení
Student je schopen vhodně didakticky transformovat poznatky z výtvarné pedagogiky a dalších oborů pro potřeby konkrétní výukové praxe.
Osnova
  • Intermediálním projevem se rozumí vyjádření na pomezí různých výtvarných médií – jak klasických (kresba, malba, modelování, prostorové vytváření, fotografie, film) tak i nových médií (počítač, digitální fotografie, video, internet), ale také mohou být zapojeny mimovýtvarné projevy – hudba, drama, literatura, výrazový tanec. Inspirací pro koncepci projektu může být rozsáhlá kapitola akčního umění vznikajícího ve světě již od padesátých let, ale i starší projevy intermediality v umění vznikající už od jeho samých počátků (rituály, Gesamtkunstwerk, modernistická avantgardní hnutí). V případě užití nových médií v projektu se předpokládá orientace v současném umění, které často využívá digitální technologie.
Literatura
  • Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika (Vyd. 1.). Praha: Karolinum.
  • Babyrádová, H., Šobáňová, P., Blažek, T., Musilová, J., Sosna, J., & Tikalová, L. (2015). Téma - akce - výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově (1. vydání). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Babyrádová, H. (2014). Trasy: výzkum historických a inovativních aspektů umění a edukace (Vydání první). Brno: Masarykova univerzita.
  • SLAVÍK, Jan a Slavík, J., & Wawrosz, P. (2011). Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky (2., ekonomické vyd.). V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • abyrádová, H. (2013). Meziprostory: Interspaces = Zwischenräume (Vyd. 1.). Brno: Masarykova univerzita.
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
prezentace
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.