PdF:VVm021 Kontexty tvorby 2 - Informace o předmětu
VVm021 Kontexty tvorby 2
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Vizuální tvorba (program PdF, N-SS)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-MA)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- • Student zná základní pojmy a koncepty (odlišných) přístupů ke zkoumané otázce a to jak estetické tak sociologické. • Student umí aplikovat tuto znalost na konkrétní umělecké projevy i na pedagogický materiál. • Student je schopen zaujmout vlastní, prožité a promyšlené stanovisko k problematice.
- Osnova
- Anotace: Ve virtuálním úsilí o vypracování vlastní odpovědi na otázku po „užitku výtvarné výchovy“, kurz ve třech semestrech sleduje tři mohutnosti lidského ducha: vůli, rozum a cítění a zkoumá, jak výchova uměním může prospět rozvoji a kultivaci lidského ducha. Kurz má didaktickou povahu: ukazuje formy, koncepce a metody efektivně rozvíjející konativní, kognitivní a emoční potenciál člověka. Stojí na aktivní práci studentů s vybranými texty a na jejich diskusi. „Kontexty tvorby 2“ se zaměřují na aspekty poznání; odvíjejí se od antického konceptu mimesis, problému reprezentace a chápání realismu. Adornův výklad mimesis činí umění racionálním oponentem racionality: umění může být nástrojem prosazování pravdy, jakkoli vně vědeckého přístupu. Fikce ukazuje alternativy statu quo a je tedy jak kritickým tak utopickým příspěvkem k otázce „jak reálná je realita“. Sylabus: • Umění jako poznání – ale čeho? Kognitivní estetika (tkví hodnota umění v poznání, jež přináší?), mimesis a problém reprezentace; potenciál estetiky u Croce; umění a věda – shody/rozdíly (intuice, imaginace, fakta, teorie, hodnoty). • Jak pravdivá může být umělecká fikce (Lukács, Adorno)?; konstruujeme skutečnost nebo odhalujeme (moderní versus postmoderní epistemologie, Morin, Bachelard, Kuhn); formy vnímání - vnímání formy (schéma, forma, Gestalt) • Sociální podmíněnost poznání, funkce poznání pro celek; Symbolické univerzum a sociální struktura (Foucault), míra řádu ve skutečnosti (kontingence, heterogenita, ambivalence a konzistence nebo diskontinuita); informační společnost; • Elementy a formy vědění: příroční vědění versus Weltanschauung; symbol, (mýtus, rituál); ideologie, utopie a heterotopie, stupně (informace/vědění/moudrost viz Aristoteles) • Jazyk a myšlení; klasifikace rozlišovaných poznávaných kvalit a entit; Logos, jazykové hry (Wittgenstein); • Subjekt – objekt; osoba aneb poznej sám sebe; ironické vědění/myšlení a jeho oponenti; zvlčilá tvořivost - vědečtí podivíni. (grotesknost); umění jako výzkum
- Literatura
- povinná literatura
- DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 205 s. ISBN 9788073674151. info
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 1. vyd. Brno: Nakladatelství MU v Brně, 1999, 125 s. svazek 72, spisy PedF MU V Brně. ISBN 80-210-2079-2. info
- doporučená literatura
- FAY, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Translated by Jana Ogrocká. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 8086429105. info
- PERNIOLA, Mario. Estetika 20. století. Edited by Helena Jarošová - Miloš Ševčík, Translated by Alena Bahníková. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000, 169 s. ISBN 802460213X. info
- neurčeno
- MORIN, Edgar. Věda a svědomí. Přel. Ivana Holzbachová. Brno: Atlantis, 1995, 133 s. ISBN 80-7108-108-6. info
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/VVm021