PdF:VZkB21 Biologie člověka a základy zdr - Informace o předmětu
VZkB21 Biologie člověka a základy zdravovědy 2
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VZkB21/OS01: Pá 1. 3. 8:00–10:50 učebna 20, Pá 29. 3. 10:00–12:50 učebna 32, Pá 5. 4. 10:00–12:50 učebna 42, Pá 26. 4. 8:00–10:50 učebna 36, L. Adámková
- Předpoklady
- VZkB11 Biologie člověka a základy zdravovědy 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- K cílům předmětu patří získání základních poznatků o stavbě a funkci orgánových soustav. Předmět přináší syntetické informace z oblasti medicínských oborů upravené pro potřeby posluchačů pedagogické fakulty. Tyto poznatky jsou skloubeny se zásadami dobré pedagogické praxe, s důrazem na samostatné a zodpovědné rozhodování pedagoga v případě ohrožení zdraví či života dítěte. Důraz je kladen na holistické pojetí zdraví a včasné rozpoznání jeho poruch a preventivní opatření.
- Výstupy z učení
- Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen:
popsat a vysvětlit morfologii a fyziologii lidského těla (soustavy kosterní, opěrné a pohybové, kardiovaskulární, pulmonální a gastrointestinální), se zaměřením na anatomii a fyziologii dítěte
pozná nejčastější poruchy ve struktuře a funkci regulačních soustav a chápe důsledky těchto poruch pro výkonnost lidského jedince, zejména v dětském věku
získané znalosti dokáže student využívat v pedagogické práci a při výchově dětí
chápe specifické potřeby dětského organismu. - Osnova
- 1. Pohybová soustava (kostra – tvar kostí, vnitřní stavba kostí, růst a vývoj kostí, spojení kostí, popis kostry; svalstvo – funkce svalové soustavy, stavba kosterního svalu, inervace, kontrakce, růst a vývoj svalstva, svalové skupiny; vybrané odchylky ve tvaru a funkci pohybového ústrojí)
- 2. Krev a krevní oběh (vnitřní prostředí organismu, složení krve – krevní plazma, krevní elementy, vlastnosti krve - funkce krve, srážení krve, sedimentace, krevní skupiny, význam krve při obraně organismu proti nákazám, imunita, očkování, alergie; krevní oběh – malý a velký krevní oběh, stavba srdce, fetální oběh, výživa srdce, činnost srdce, tepová frekvence, objemy srdeční, cévy, fyziologie krevního oběhu, tkáňový mok, míza, slezina; vybrané choroby krve a krevního oběhu)
- 3. Dýchací soustava (stavba a činnost dýchací soustavy, horní cesty dýchací, dolní cesty dýchací, plíce, dýchací pohyby, dýchání a přenos dýchacích plynů, vývojové zvláštnosti dýchacího ústrojí; vybrané poruchy dýchacího ustrojí)
- 4. Trávící soustava (anatomie a fyziologie trávící soustavy – stavba stěny TS, stavba a funkce orgánů TS, trávení cukrů, tuků, bílkovin
- 5. Přeměna látek a energií – metabolismus, přeměna energií, bazální metabolismus, výživa; vybrané poruchy výživy a trávící soustavy)
- 6. Vylučovací soustava (anatomie a fyziologie vylučovací soustavy; vybrané poruchy stavby a funkce vylučovací soustavy)
- 7. Pohlavní soustava (anatomie a funkce pohlavní soustavy, vývoj pohlavních žláz, mužské pohlavní orgány, ženské pohlavní orgány, menstruační a ovulační cyklus, vybrané poruchy ve stavbě a funkci pohlavní soustavy)
- 8. Endokrinní soustava (funkce žláz s vnitřní sekrecí, přehled žláz s vnitřní sekrecí, hormonální regulace; vybrané poruchy činnosti žláz s vnitřní sekrecí)
- 9. Smyslová soustava (funkce smyslové soustavy, receptory, kožní soustava – stavba a funkce, regulace tělesné teploty, vybrané kožní choroby; zrakové ústrojí, vybrané choroby zraku; sluchové ústrojí – vybrané poruchy sluchu, rovnovážné ústrojí, proprioreceptory)
- 10. a 11. Nervová soustava (stavba a činnost jednotlivých částí nervového systému, centrální nervová soustava, obvodové nervy, fyziologie nervového systému, rytmy, lateralita, vybrané choroby nervové soustavy)
- 12. Infekční choroby (základní pojmy, základy mikrobiologie, přehled nejčastějších infekčních chorob – kapénkové infekce, alimentární nákazy, paraziti)
- Obsah cvičení: 1. Kosterní soustava – modely kostí, kostra.
- 2. Lebka novorozence, dospělého – ženy/muže, určení stáří dle lebky, pohlavní rozdíly. Kraniometrie.
- 3. Pánevní pletenec, pohlavní rozdíly. Pelvimetrie.
- 4. Páteř člověka v průběhu jeho ontogeneze. Vyšetření páteře.
- 5. Jednoduchá vyšetření zdatnosti funkce srdce a krevního oběhu. Minutový srdeční objem. Tepová frekvence, hodnoty krevního tlaku.
- 6. Dýchací pohyby - rozdíly typu dýchání u dětí, mužů, žen. Dechová frekvence klidová a po zatížení. Minutový dechový objem. Inspirační a expirační apnoe. Stangeho zkouška.
- 7. Příklady trávících procesů – slinná a pankreatická amyláza, průkaz aktivity enzymů.
- 8. Osmotický a onkotický tlak a jeho význam v lidském organizmu, příčiny hypertenze, příčiny aterosklerózy.
- 9. Menstruační a ovulační cyklus – antikoncepční metody, jejich princip.
- 10. Vyšetření - chuti, zraku, sluchu.
- 11. Nervové reflexy. Testy na lateralitu.
- 12. Anatomické muzeum – repetitorium.
- Literatura
- povinná literatura
- http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2782
- VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie I pro 2. ročník středních zdravotnických škol. 3., dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 112 s. ISBN 8073330210. info
- VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie 2 : pro 3. ročník středních zdravotnických škol. 3. dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 240 s. ISBN 8073330237. info
- MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 8071848670. info
- DYLEVSKÝ, Ivan. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1995, 429 s. ISBN 8090166709. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek, cvičení a e-learningového kurzu doplněné ilustrativními videozáznamy a odbornými videoprogramy.Využití badatelsky orientované výuky.
- Metody hodnocení
- Zpracování a prezentace zadaných seminárních úkolů, aktivní účast v praktickém cvičení, závěrečná ústní zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/VZkB21