PdF:XMAk03 Didaktika matem. 1. ročníku ZŠ - Informace o předmětu
XMAk03 Didaktika matematiky 1. ročníku ZŠ
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 konzultací. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PaedDr. Ivana Janoušová (cvičící)
PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XMAk03/OS01: Pá 22. 2. 17:00–19:50 učebna 25, Pá 15. 3. 16:00–18:50 učebna 24, Pá 26. 4. 17:00–18:50 učebna 25, I. Janoušová
- Předpoklady
- Znalosti týkající se budování a rozvíjení předčíselných představ a geometrické představivosti u dětí předškolního věku. Úspěšné ukončení předmětů MSBK_RMP1 a MSBK_RMP2.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen vysvětlit, jak se žáci 1. ročníku ZŠ seznamují s přirozenými čísly a s operacemi s přirozenými čísly v oboru do dvaceti a jak lze rozvíjet geometrickou představivost žáků v 1. ročníku.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu student: • dokáže charakterizovat úroveň matematických představ dítěte na počátku školní docházky, • prokáže orientační znalost očekávaných výstupů tematických okruhů RVP ZV Číslo a početní operace, Geometrie v rovině a v prostoru v 1. ročníku ZŠ, • dokáže definovat přirozené číslo různými způsoby, charakterizovat základní početní výkony školské matematiky.
- Osnova
- Různé možnosti zavedení přirozených čísel. Numerace - čtení a zápis čísel, porovnávání, uspořádání čísel v oboru do dvaceti. Vyvození operací s přirozenými čísly - sčítání a odčítání v oboru do dvaceti. Jednoduché slovní úlohy. Rozvíjení geometrické představivosti, tvořivost. Geometrické útvary, tělesa. Symetrie.
- Literatura
- doporučená literatura
- KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
- HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
- neurčeno
- Učebnice matematiky pro 1. ročník ZŠ
- HEJNÝ, Milan a Naďa STEHLÍKOVÁ. Číselné představy dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 1999, 123 s. ISBN 80-86039-98-6. info
- Výukové metody
- Seminář.
- Metody hodnocení
- seminární práce během semestru, projekt; kolokvium
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/XMAk03