XRJp12 Didaktika 1 RJ

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Olga Bobrzyková (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice výuky cizího jazyka v mateřských školách. Studenti se seznámí se základní terminologií oboru, aktuální odbornou literaturou a časopisy. Nedílnou součástí je příprava na pedagogickou praxi, propojení teoretických poznatků s praktickým využitím v rámci vzdělávacího procesu. Po absolvování výuky budou studenti schopni navrhnout a realizovat v praxi různé dramatické postupy a aktivity v ruském jazyce.
Student se seznámí se specifickými metodami a postupy pro práci s dětmi v ruském jazyce. Studentům bude doporučena odborná literatura, budou seznámeni se specifickými aktivitami, teoretickými i praktickými postupy pro aktivity v ruském jazyce. Student bude schopen aplikovat tyto poznatky vrámci vlastních mikrovýstupů ve výuce. Ve skupinové aktivitě studenti navrhnou a prodiskutují možné metodické postupy pro vybrané jazykové aktivity.
Výstupy z učení
Po absolvování výuky budou studenti schopni navrhnout a realizovat v praxi různé dramatické postupy a aktivity v ruském jazyce. • Student se seznámí se specifickými metodami a postupy pro práci s dětmi v ruském jazyce, které bude poté schopný aplikovat ve vlastní výuce.
Osnova
  • Sylabus přednášek:
  • 1.-2. Didaktika ruštiny -její předmět, cíle, úkoly.
  • 3.-4. Rámcový vzdělávací program –předškolní vzdělávání. Cizí jazyk.
  • 5.-6. Společný evropský referenční rámec.
  • 7.-8. Element hry a jeho využití v cizojazyčných aktivitách.
  • 9.-10. Metodické postupy a formy práce.
  • 11. Pozitivní a negativní transfer, interference.
  • 12. Specifika práce v ruskojazyčných aktivitách.
Literatura
    povinná literatura
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013, 209 s. ISBN 9788020022745. info
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
    doporučená literatura
  • JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 345 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
Výukové metody
Přednáška. Aktivní diskuse. Mikrovýstupy.
Metody hodnocení
Studenti prezenční formy studia - povinná docházka (80%)
Ústní kolokvium.
Vyučovací jazyk
Ruština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.