ZS1BK_ITC Terénní cvičení k výuce o přírodě a společnosti

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/3.3. 5 dnů. Výuka probíhá blokově. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BK_ITC/01: Po 3. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Út 4. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 5. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 6. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 7. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, T. Češková
ZS1BK_ITC/02: Po 3. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Út 4. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 5. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 6. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 7. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, I. Frýzová
ZS1BK_ITC/03: Po 3. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Út 4. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 5. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 6. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 7. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, M. Jireček
ZS1BK_ITC/04: Po 3. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Út 4. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 5. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 6. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 7. 6. 8:00–12:50 kancelář vyučujícího, K. Ševčíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět má jednu z forem terénní výuky. Navazuje na předměty IVZ a praktikum IVZ s cílem porozumět vzájemným vztahům přírody a člověka na příkladech z konkrétního území. Pomáhá k porozumění pojmům probíraným ve škole prostřednictvím aktivního zapojení studentů do výuky.
Výstupy z učení
- Vyhledávat, analyzovat a interpretovat informace k dané lokalitě za účelem jejich didaktické transformace; - Zhodnotit dané místo/lokalitu s ohledem na bezpečnostní rizika, která jsou s touto výukovou formou spojená; - Navrhnout a realizovat jednotlivé učební úlohy pro žáky založené na aktivním poznávání krajiny a přírody (pozorování, práce s různými učebními pomůckami, orientace v krajině, panoramatický nákres, lokalizace místa pomocí GPS, ...); - Sestavit soubor učebních úloh a činností do formy krátkodobé i dlouhodobé terénní výuky a tuto výuku následně realizovat; - Navrhnout vhodné způsoby evaluace terénní výuky na úrovni znalostí, dovedností i postojů; - Využívat ve výuce regionální princip, tedy vybírat takové příklady učiva, které se váží ke konkrétním situacím a místům, které budou pro žáky srozumitelné zejména pro jejich využití v praktickém životě; - Posilovat u studentů schopnost kooperace ve výuce. - Student si je vědomý různých činností, které nelze naučit jen ve školním prostředí, dovede je v průběhu roku identifikovat a vhodně zařazovat do Školního vzdělávacího programu. - Student navrhne, realizuje a reflektuje odborně správné, věku žáků přiměřené různé formy terénní výuky, která má i velký mezioborový přesah a vede nejen k procvičování znalostí, ale zejména dovedností a postojů.
Osnova
  • Krajina dříve a dnes, proměny krajiny a její utváření za pomoci historicko-geografických metod (historické mapy, utváření katastrů, zbytky středověkého osídlení, kulturní památky v regionu)–genius loci. Vliv přírodních podmínek na život a práci lidí v navštíveném regionu (SWOT analýza přírodních podmínek a jejich vlivu na navštívenou oblast). Odkaz současné generaci, tematické mapování, inspirace přírodními materiály, měření vzdáleností, měření velikosti objektů, rekreace a turistický ruch – forma geocaching. Co žije a roste ve vodě a na louce? Způsoby sběru informací z terénního výzkumu, zaznamenávání do map, odběry vzorků vody a půdy a jejich zkoumání, vztah a přínos lokalit pro životní prostředí. Co žije a roste v lese? Jak lidé v lese hospodaří? Můžeme z map a názvů obcí rekonstruovat porosty v nedaleké minulosti? Záznam lokalit do map, arboretum – živá sbírka dřevin – učebnice v přírodě.
Literatura
  • Náhradní obsah: Hofmann,E. a kol. Integrované terénní vyučování. Brno, Paido 2003, ISBN 80-7315-054-9
  • RYCHNOVSKÝ, Boris, Josef TRNA a Eduard HOFMANN. Stacionár Jedovnice jako zařízení pro rozvoj přírodovědně talentovaných žáků. In Dimenze pedagogické práce s nadanými žáky. Brno: MSD, 2007, s. 217-220. ISBN 978-80-7392-006-7. info
Výukové metody
terénní cvičení
Metody hodnocení
Bloková výuka. Portfólium kurikulárních materiálů.
Informace učitele
Podrobné informace a literatura doplněny ve studijních materiálech.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021.