PdF:ZS1BK_ITC Integrované terénní cvičení - Informace o předmětu
ZS1BK_ITC Terénní cvičení k výuce o přírodě a společnosti
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/3.3. 5 dnů. Výuka probíhá blokově. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BK_ITC/01: Po 3. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Út 4. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 5. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 6. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 7. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, T. Češková
ZS1BK_ITC/02: Po 3. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Út 4. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 5. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 6. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 7. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, I. Frýzová
ZS1BK_ITC/03: Po 3. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Út 4. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 5. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 6. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 7. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, M. Jireček
ZS1BK_ITC/04: Po 3. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Út 4. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, St 5. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Čt 6. 6. 8:00–15:50 kancelář vyučujícího, Pá 7. 6. 8:00–12:50 kancelář vyučujícího, K. Ševčíková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět má jednu z forem terénní výuky. Navazuje na předměty IVZ a praktikum IVZ s cílem porozumět vzájemným vztahům přírody a člověka na příkladech z konkrétního území. Pomáhá k porozumění pojmům probíraným ve škole prostřednictvím aktivního zapojení studentů do výuky.
- Výstupy z učení
- - Vyhledávat, analyzovat a interpretovat informace k dané lokalitě za účelem jejich didaktické transformace; - Zhodnotit dané místo/lokalitu s ohledem na bezpečnostní rizika, která jsou s touto výukovou formou spojená; - Navrhnout a realizovat jednotlivé učební úlohy pro žáky založené na aktivním poznávání krajiny a přírody (pozorování, práce s různými učebními pomůckami, orientace v krajině, panoramatický nákres, lokalizace místa pomocí GPS, ...); - Sestavit soubor učebních úloh a činností do formy krátkodobé i dlouhodobé terénní výuky a tuto výuku následně realizovat; - Navrhnout vhodné způsoby evaluace terénní výuky na úrovni znalostí, dovedností i postojů; - Využívat ve výuce regionální princip, tedy vybírat takové příklady učiva, které se váží ke konkrétním situacím a místům, které budou pro žáky srozumitelné zejména pro jejich využití v praktickém životě; - Posilovat u studentů schopnost kooperace ve výuce. - Student si je vědomý různých činností, které nelze naučit jen ve školním prostředí, dovede je v průběhu roku identifikovat a vhodně zařazovat do Školního vzdělávacího programu. - Student navrhne, realizuje a reflektuje odborně správné, věku žáků přiměřené různé formy terénní výuky, která má i velký mezioborový přesah a vede nejen k procvičování znalostí, ale zejména dovedností a postojů.
- Osnova
- Krajina dříve a dnes, proměny krajiny a její utváření za pomoci historicko-geografických metod (historické mapy, utváření katastrů, zbytky středověkého osídlení, kulturní památky v regionu)–genius loci. Vliv přírodních podmínek na život a práci lidí v navštíveném regionu (SWOT analýza přírodních podmínek a jejich vlivu na navštívenou oblast). Odkaz současné generaci, tematické mapování, inspirace přírodními materiály, měření vzdáleností, měření velikosti objektů, rekreace a turistický ruch – forma geocaching. Co žije a roste ve vodě a na louce? Způsoby sběru informací z terénního výzkumu, zaznamenávání do map, odběry vzorků vody a půdy a jejich zkoumání, vztah a přínos lokalit pro životní prostředí. Co žije a roste v lese? Jak lidé v lese hospodaří? Můžeme z map a názvů obcí rekonstruovat porosty v nedaleké minulosti? Záznam lokalit do map, arboretum – živá sbírka dřevin – učebnice v přírodě.
- Literatura
- Náhradní obsah: Hofmann,E. a kol. Integrované terénní vyučování. Brno, Paido 2003, ISBN 80-7315-054-9
- RYCHNOVSKÝ, Boris, Josef TRNA a Eduard HOFMANN. Stacionár Jedovnice jako zařízení pro rozvoj přírodovědně talentovaných žáků. In Dimenze pedagogické práce s nadanými žáky. Brno: MSD, 2007, s. 217-220. ISBN 978-80-7392-006-7. info
- Výukové metody
- terénní cvičení
- Metody hodnocení
- Bloková výuka. Portfólium kurikulárních materiálů.
- Informace učitele
- Podrobné informace a literatura doplněny ve studijních materiálech.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/ZS1BK_ITC