ZS1BP_APP6 Asistentská pedagogická praxe 6 (průběžná)

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/2. 1 týden. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat zkušenosti z vyučovacích hodin všech předmětů primárního vzdělávání. Studenti provádějí rozbor hospitovaných vyučovacích hodin podle daných kritérií. V průběhu praxe připravují, realizují a reflektují vlastní vyučovací mikrovýstup se žáky. Reflexe je na fakultě prováděna průběžně ve studijním předmětu Profesionální praktikum z pedagogiky.
Osnova
  • Úkoly: 1. Vytvořte hospitační záznamy ze sledovaných vyučovacích hodin. Zaznamenejte, jakým způsobem učitel motivuje žáky (přesná formulace pokynů ze strany učitele). 2. Při hospitaci a provádění záznamu se zaměřte na organizaci práce žáků, na ztrátové časy, na rušivé i nerušivé nespolupracující chování a na způsob jeho řešení. 3. Vypracujte podrobnou přípravu na vyučovací mikrovýstup, ten realizujte a následně proveďte sebereflexi.
Literatura
  • HORKÁ, Hana. Aktuální přístupy ke školní výchově. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 77-81. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. info
  • ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Český jazyk a literatura - jazykové vyučování včetně slohu. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. druhé. Brno: Paido, 1999, s. 26-31. ISBN 80-85931-73-7. info
  • PROKOPOVÁ, Alice. Do hlubin učitelovy duše. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 53-56. Edice pedagogické literatury, 89. publikace. ISBN 80-85931-73-7. info
  • HAVEL, Jiří a Miroslava NOVOTNÁ. Elementární čtení a psaní. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 32-67. ISBN 80-85931-73-7. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudební výchova. In Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť fakultního cvičného učitele. PAIDO. Brno: Vladimír Jůva, 1999, s. 57-59. Paido edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Matematika. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. druhé. Brno: Paido, 1999, s. 36-41. Pedagogická literatura. ISBN 80-85931-73-7. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra, Helena MUSILOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Prvouka, vlastivěda a přírodověda obecně. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 42-47. ISBN 80-85931-73-7. info
  • ŠAFROVÁ, Alena. Speciálně pedagogická příprava. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. Brno: Paido, 1999, s. 75-76. ISBN 80-85931-73-7. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Speciálně pedagogická příprava na souvislé praxi. In Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť fakultního cvičného učitele. Brno: Paido, 1999, s. 75-77. ISBN 80-85931-73-7. info
  • MACHALOVÁ, Miloslava. Vlastivědné vyučování a pedagogický konstruktivismus. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 53-56. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. info
Výukové metody
náslechy, rozbory, asistentské práce
Metody hodnocení
Typ ukončení: portfolio, zápočet
Informace učitele
Praxe je zařazena ve studijním programu každý pátek v semestru. Výstupy (požadavky k udělení zápočtu): 1. Hospitační záznamy ze sledovaných vyučovacích hodin. 2. Podrobná písemná příprava na vlastní vyučovací pokus se sebereflexí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020.