PdF:ZS1MK_CjD2 Didaktika českého jazyka II - Informace o předmětu
ZS1MK_CjD2 Didaktika českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MK_CjD2/OS01: Pá 22. 2. 18:00–19:50 učebna 5, Pá 29. 3. 10:00–11:50 učebna 5, Pá 26. 4. 17:00–18:50 učebna 1, Pá 10. 5. 10:00–11:50 učebna 1, K. Klímová
- Předpoklady
- Předpokladem pro absolvování předmětu je úspěšné ukončení předmětu ZS1MP_CjD1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základních škol (program PdF, C-CV)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Mateřský jazyk a vyučování slohu. Po absolvování dokáže student vysvětlit pojetí a hlavní principy současného slohového vyučování. Ovládá nejen cíle a obsah vyučování slohu, ale dobře se orientuje i v základních dokumentech: v RVP ZV a ve Standardech pro základní vzdělávání. Dokáže vysvětlit různá pojetí slohového vyučování v učebnicích a ovládá nejnovější metody a postupy. V praxi využívá znalostí o slohových útvarech probíraných na 1. stupni, dokáže sestavit přípravu na vyučovací hodinu slohu, zařazuje část invenční, kompoziční a stylizační. Má osvojena pravidla hodnocení mluveného a psaného projevu.
- Výstupy z učení
- Po absolvování dokáže student: - vysvětlit pojetí a hlavní principy současného slohového vyučování; - ovládá nejen cíle a obsah vyučování slohu, ale dobře se orientuje i v základních dokumentech: v RVP ZV a ve Standardech pro základní vzdělávání; - dokáže vysvětlit různá pojetí slohového vyučování v učebnicích a ovládá nejnovější metody a postupy; - v praxi využívá znalostí o slohových útvarech probíraných na 1. stupni, dokáže sestavit přípravu na vyučovací hodinu slohu, zařazuje část invenční, kompoziční a stylizační; - má osvojena pravidla hodnocení mluveného a psaného projevu.
- Osnova
- 1. Znaky žákova projevu na počátku školní docházky. 2. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 3. Slohové vyučování v různých typech učebnic českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ; v RVP ZV a ve Standardech pro základní vzdělávání. 4. Metodický postup při práci s textovou a obrázkovou osnovou. 5. Metodické postupy slohových útvarů na 1. stupni. 6. Invence, kompozice a stylizace. 7. Mluvní cvičení žáků, hodnocení, klasifikace. 8. Témata písemných slohových cvičení.
- Literatura
- povinná literatura
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy b. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 s. info
- doporučená literatura
- HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ a Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2001, 108 s. ISBN 80-7289-032-8. info
- KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
- ŠRÁMEK, Rudolf. Domov jako zdroj poznatků o jazyce. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1999. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, s. 46-49. Řada jazyková a literární, sv. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
- ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Učitel českého jazyka. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. Sborník příspěvků z konference k 80. výročí vzniku samostatného státu. 1999. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1999, s. 82-87. SPPFMU, sv. 146, řada jazyková a literární sv. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
- HAUSER, Přemysl. Vlastenecká výchova v mateřském jazyce. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1. vyd. Brno: PdF MU, 1999, s. 41-44. ISBN 80-210-2164-0. info
- MINÁŘOVÁ, Eva. Vlastenecká výchova ve slohovém vyučování. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1999. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, s. 63-66. Řada jazyková a literární č. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava. Výchovné texty v učebnicích čes. jazyka pro 1. stupeň. spoluautorka. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1. vyd. Brno: PdF MU, 1999, s. 67-72. Řada jazyková a literární č. 29, svazek 146. ISBN 80-210-2164-0. info
- KNESELOVÁ, Helena. Výchovné texty v učebnicích pro 2. stupeň. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1. vyd. Brno: PdF MU, 1999, s. 72-75. ISBN 80-210-2164-0. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- KVAPILOVÁ BRABCOVÁ, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 183 s. ISBN 8004242510. info
- neurčeno
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
- Výukové metody
- Metoda řízeného rozhovoru, kritického myšlení, problémová metoda; metoda opravy a hodnocení slohových prací; metoda samostatné a skupinové práce; metoda mluvního cvičení.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: konzultace. Předmět je ukončen písemnou zkouškou, která zahrnuje dvě části: didaktiku jazyka a didaktiku slohu. Obsah písemné práce je dán tematickými okruhy obou disciplin a tvoří jej 12 didaktických úkolů. Správně musí student vyřešit 10 z nich.
- Informace učitele
- Součástí požadavků pro ukončení předmětu je nejen studium odborné literatury, ale též znalost učebnic pro 1. stupeň ZŠ, orientace v RVP ZV a ve Standardech pro základní vzdělávání.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Zkouška se skládá ze dvou částí, písemné a ústní.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/ZS1MK_CjD2