PdF:Ze0116 Geografie výrobní sféry - Informace o předmětu
Ze0116 Geografie výrobní sféry
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Ondřej Krejčí (přednášející)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 8:00–8:50 učebna 10
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
Ze0116/02: Čt 16:00–16:50 učebna 11, H. Svobodová - Předpoklady
- Předpokladem je základní znalost principů socio-ekonomické geografie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- V současnosti existuje celosvětový ekonomický, dopravní a komunikační systém. O těchto systémech, jejich základních lokalizačních faktorech (včetně jejich proměny v čase) by měli studenti získat základní informace. Pro studenty je důležité pochopit fungování rozdílných ekonomických aktivit v jednotlivých oblastech, jejich vývojové trendy a hlavně vzájemnou závislost a provázanost vytvářející celosvětovou síť nejen ekonomických, ale i sociálních vztahů pomocí systému příčina – následek. Předmět se zaměřuje zejména na geografii zemědělství a průmyslu jako výrobních odvětví ekonomiky.
Cílem předmětu je podat základní přehled o geografii zemědělství a průmyslu. - Výstupy z učení
- Po průběhu výuky bude student schopen:
- Vysvětlit a na příkladech prokázat znalost zákonitostí prostorového rozmístění zemědělské a průmyslové výroby na lokální, regionální a globální úrovni, a to ve vazbě na fyzicko-geografické a socioekonomické lokalizační faktory a jejich vývoj v čase.
- Doložit pomocí příkladů nerovnoměrné rozmístění zdrojů na Zemi (kde jsou zdroje produkovány, kde spotřebovávány a kam směřují finanční toky z produkce).
- Vysvětlit a doložit na příkladech z vlastního okolí pozitivní a negativní dopady zemědělství a průmyslu na krajinu.
- Používat relevantní data k analýze vývoje a stavu zemědělství a průmyslu v lokálním i globálním měřítku.
- Zhodnotit formulaci očekávaných výstupů v RVP ZV z hlediska předmětu geografie výrobní sféry.
- Posoudit obsah učebnic, které se týkají daného tematického celku. - Osnova
- 1. Geneze a kořeny sociální a ekonomické geografie, jejich postavení v obecném systému věd a vztah k příbuzným disciplínám. Úvod do geografie zemědělství.
- 2. Lokalizační faktory zemědělství.
- 3. Zemědělství světa.
- 4. Společná zemědělská politika EU.
- 5. Vliv zemědělství na životní prostředí. Geografické aspekty ostatních výrobních odvětví (rybolov, lesní a vodní hospodářství). Hlad ve světě.
- 6. Úvod do geografie průmyslu (vývojové proudy, historie průmyslu). Klasifikace průmyslu. Geografické metody hodnocení průmyslu.
- 7. Lokalizační faktory - geneze, vývojové etapy a současný význam.
- 8. Charakteristika průmyslových odvětví - těžba surovin, hutnický průmysl, energetika.
- 9. Charakteristika průmyslových odvětví - strojírenský, chemický, textilní, potravinářský a dřevozpracující průmysl.
- 10. Ostatní odvětví průmyslu.
- 11. Historie „moderního“ průmyslu - high-tech.
- Literatura
- povinná literatura
- TOUŠEK, Václav, Josef KUNC a Jiří VYSTOUPIL. Ekonomická a sociální geografie. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008, 411 s. ISBN 9788073801144. info
- neurčeno
- Internetové stránky FAO.
- Introducing human geographies. Edited by Paul J. Cloke - Phil Crang - Mark Goodwin. Third edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2014, xxviii, 10. ISBN 9781444135350. info
- JÁČ, Ivan. Hospodářská geografie. Vyd. 3. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2010, 98 s. ISBN 9788073725853. info
- JÁČ, Ivan. Hospodářská geografie Evropské unie. Vyd. 9. dopl. V Liberci: Technická univerzita v Liberci, 2010, 90 s. ISBN 9788073726232. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava - přednášky, diskuze.
Samostatná práce. Práce v terénu. - Metody hodnocení
- Odevzdání zadaných cvičení ve stanoveném termínu a odpovídající kvalitě. Bez odevzdání cvičení není možné absolvovat zkoušku.
Závěrečná písemná zkouška obvykle obsahuje 12 otevřených otázek hodnocených 12 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout min. 7 bodů. Písemná zkouška může být nahrazena ústní zkouškou. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/Ze0116