PdF:AJ6001 Seminář k učitelské praxi 2 - Informace o předmětu
AJ6001 Seminář k učitelské praxi 2
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0.5/0. 3x90 minut při Učitelské praxi 2 a 2x135 minut při Učitelské praxi 3. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Sýkorová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Naděžda Vojtková (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- !NOWANY( Fy6001 Seminář k učitelské praxi 2 , HL6001 Seminář k učitelské praxi 2 , HV6001 Seminář k učitelské praxi 2 , CH6001 Seminář k učitelské praxi 2 , KL6001 Seminář k učitelské praxi 2 , OV6001 Seminář k učitelské praxi 2 , Bi6001 Seminář k učitelské praxi 2 , CJ6001 Seminář k učitelské praxi 2 , De6001 Seminář k učitelské praxi 2 , FJ6001 Seminář k učitelské praxi 2 , Kv6001 Seminář k učitelské praxi 2 , MA6001 Seminář k učitelské praxi 2 , NJ6001 Seminář k učitelské praxi 2 , RJ6001 Seminář k učitelské praxi 2 , RV6001 Seminář k učitelské praxi 2 , SP6001 Seminář k učitelské praxi 2 , TE6001 Seminář k učitelské praxi 2 , Vi6001 Seminář k učitelské praxi 2 , VV6001 Seminář k učitelské praxi 2 , Ze6001 Seminář k učitelské praxi 2 )
!NOWANY(Fy6001,HL6001,HV6001,CH6001,KL6001,OV6001,Bi6001,CJ6001,De6001,FJ6001,Kv6001,MA6001,NJ6001,RJ6001,RV6001,SP6001,TE6001,Vi6001,VV6001,Ze6001). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 56 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- The purpose of this course for students is to offer them space for reflection of experience from their own teaching practice realised within the course of Teaching practice 2 and Teaching practice 3 and to help them enhance their reflective and self-reflective skills in relation to their teaching practice. The way of the seminar management is inspired by the concept of the so-called reflecting teams, which is characteristic with cooperation of more professionals from different fields. As a result, the teaching is realized by a didactic professional together with either a pedagogue or psychologist. At the same time, selected mentors will be invited to the seminars. After completing the seminar the student will: 1) better understand essential aspects of pedagogical situations and questions, which have been a discussion subject in the seminar – regarding the seminar discussion, s/he can e.g. name and evaluate differences between various ways of didactic transformation of the subject matter; 2) be able to intentionally use reflection (and self-reflection) as a tool for professional learning – s/he can be able to e.g. explain strengths and weaknesses of his/her own pedagogical (and specifically didactic) performance and suggest specific steps for their further positive development.
- Výstupy z učení
- After completing the seminar the student will be able to: 1) better understand essential aspects of pedagogical situations and questions, which have been a discussion subject in the seminar – regarding the seminar discussion, s/he can e.g. name and evaluate differences between various ways of didactic transformation of the subject matter; 2) use reflection intentionally (and self-reflection) as a tool for professional learning – s/he can be able to e.g. explain strengths and weaknesses of his/her own pedagogical (and specifically didactic) performance and suggest specific steps for their further positive development.
- Osnova
- • group work with a pedagogical (reflective) diary • group work with a professional portfolio • acquiring of reflection and self-reflection as a tool for professional learning with respect to generally pedagogical and psychological aspect of teacher’s work
- Literatura
- PÍŠOVÁ, Michaela, Světlana HANUŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR a František TŮMA. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 237 s. ISBN 978-80-210-6681-6. info
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- KORTHAGEN, F. A. J. a Jos KESSELS. Linking practice and theory : the pedagogy of realistic teacher education. London: Routledge, 2008, xvi, 312. ISBN 9780805839814. info
- PÍŠOVÁ, Michaela. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. první. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií, 2005, 231 s. Monografica. ISBN 80-7194-744-X. info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
- SCHÖN, Donald A. Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass, 1987, xvii, 355. ISBN 1555422209. info
- Výukové metody
- • various forms of group discussions • work with reflective diaries and professional portfolios.
- Metody hodnocení
- • active participation in the seminars (80 %) • continuous task completion and submission until the agreed deadline (reflective diary and professional portfolio).
- Informace učitele
- Students who study just one subject enrol into the course twice during their studies, together with the course of Teaching practice 2 for the first time and for the second time, together with the course of Teaching practice 3. Students who study two subjects together enrol the subject once during the study in response to one of his/her chosen field of study (in the spring semester, together with Teaching practice 2) and once in relation to his/her second subject studied (in the autumn semester, together with Teaching practice 3).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Výuka probíhá blokově. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Bi6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(Fy6001, HL6001, HV6001, CH6001, KL6001, OV6001, AJ6001, CJ6001, De6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - CJ6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(Fy6001, HL6001, HV6001, CH6001, KL6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, De6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - De6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(Fy6001, HL6001, HV6001, CH6001, KL6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, CJ6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - FC6001 Úvod do oborových didaktik
!NOWANY(Fy6001, HL6001, HV6001, CH6001, KL6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, CJ6001, De6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - FJ6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(Fy6001, HL6001, HV6001, CH6001, KL6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, CJ6001, De6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - Fy6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(HL6001, HV6001, CH6001, KL6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, CJ6001, De6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - HL6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(Fy6001, HV6001, CH6001, KL6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, CJ6001, De6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - HV6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(Fy6001, HL6001, CH6001, KL6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, CJ6001, De6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - CH6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(Fy6001, HL6001, HV6001, KL6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, CJ6001, De6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001)
- Bi6001 Seminář k učitelské praxi 2
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/AJ6001