PdF:BIp034 Zoologie bezobratlých pro učit - Informace o předmětu
BIp034 Zoologie bezobratlých pro učitele
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 2/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 10:00–11:50 učebna 2
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BIp034/02: Čt 15:00–16:50 laboratoř 81, R. Vlk - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2) (2)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen doložit: - získání hlubších taxonomických znalostí spojených se znalostmi fylogenetických vztahů - získání hlubších znalostí o bionomii (rozmnožování a vývoj) a etologii typických zástupců - získání hlubších znalostí o ekologii vybraných skupin bezobratlých živočichů - získání konkrétních představ o rozšíření typických zástupců vybraných bezobratlých živočichů
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen doložit: - získání hlubších taxonomických znalostí spojených se znalostmi fylogenetických vztahů - získání hlubších znalostí o bionomii (rozmnožování a vývoj) a etologii typických zástupců - získání hlubších znalostí o ekologii vybraných skupin bezobratlých živočichů - získání konkrétních představ o rozšíření typických zástupců vybraných bezobratlých živočichů
- Osnova
- Sylabus přednášek: 1. „Prvoci“ (různé říše): kmeny prabičíkovci, krásnoočka, obrněnky a trubénky ("bičíkovci"), "kořenonožci" včetně dírkonošců, mřížovců a slunivek 2. Říše Chromalveolata: kmeny nálevníci a výtrusovci 3. Říše živočichové (Animalia): kmeny houbovci, žahavci a žebernatky 4. Kmeny: ploštěnci a břichobrvky, vířníci a vrtejši (Gnathifera) 5. Kmeny: hlístice a strunovci a želvušky (Ecdysosoa) 6. Kmen členovci: podkmeny trilobiti, klepítkatci a stonožkovci (4 třídy) 7. Podkmen korýši: třídy lupenonožci, Maxillopoda a rakovci 8. Podkmeny a šestinozí – třídy skrytočelistní a hmyz: podtřída šupinušky a infratřída starokřídlí; kohorty Polyneoptera, Acercaria a Holometabola 9. Kmen měkkýši: třídy chroustnatky, přílipkovci, plži, mlži, kelnatky a hlavonožci 10. Kmeny: kroužkovci (třídy mnohoštětinatci a opaskovci) 11. Kmeny: mechovnatci, mechovci, chapadlovky a ramenonožci 12. Pododdělení druhoústí: kmen ostnokožci Sylabus cvičení: 1. "Prvoci" (různé říše): pozorování prvoků z mechu a humusu, pozorování živých prvoků ze senného nálevu, pozorování a zakreslení trvalých preparátů prvoků 2. Houbovci (Porifera): určování běžných druhů sladkovodních houbovců podle jehlic a gemulí, pozorování a zakreslení trvalých preparátů houbovců 3. Žahavci (Cnidaria): pozorování a zakreslení trvalých preparátů žahavců 4. Ploštěnci (Platyhelminthes) a břichobrvky (Gastrotricha): určování našich druhů ploštěnek, pozorování a zakreslení trvalých preparátů ploštěnců 5. Vířníci (Rotifera) a vrtejši (Acanthocephala), hlístice (Nematoda) a strunovci (Nematomorpha): mikroskopické pozorování vířníků, mikroskopické pozorování drobných hlístic (háďat a háďátek), pozorování a zakreslení trvalých preparátů hlístic a strunovců 6. Členovci (Arthropoda) I – klepítkatci (Chelicerata): rozlišení jednotlivých podkmenů členovců, rozlišení jednotlivých řádů pavoukovců, poznávání hlavních zástupců klepítkatců; stonožkovci (Myriapoda) – rozlišení dvou základních tříd podkmene stonožkovci (Myriapoda), poznávání hlavních zástupců stonožkovců 7. Korýši (Crustacea): pozorování a zakreslení trvalých preparátů „nižších“ korýšů; rakovci (Malacostraca) – rozlišení jednotlivých řádů třídy lupenonožci (Branchiopoda), pozorování a zakreslení našich zástupců řádů stejnonožci (Isopoda) a různonožci (Amphipoda), poznávání hlavních zástupců desetinožců sladkovodních i mořských (Jaderské moře) 8. Skrytočelistní (Entognatha) a hmyz (Insecta, =Ectognatha): mikroskopické pozorování chvostoskoků; poznávání hlavních zástupců hemimetabolního a holometabolního hmyzu, rozlišování řádů hmyzu podle počtu a stavby křídel 9. Měkkýši (Mollusca) I – plži (Gastropoda): poznávání a zakreslení ulit nejběžnějších druhů našich plžů a nejběžnějších druhů mořských plžů (Jaderské moře) 10. Měkkýši (Mollusca) II – mlži (Bivalvia) a hlavonožci (Cephalopoda): poznávání a zakreslení lastur našich mlžů a vybraných zástupců mořských mlžů a hlavonožců (Jaderské moře) 11. Kroužkovci (Annelida): poznávání a zakreslení vybraných zástupců našich máloštětinatců a pijavic a vybraných zástupců mořských mnohoštětinatců (Jaderské moře) 12. Ostnokožci (Echinodermata): poznávání hlavních zástupců hvězdic, hadic, ježovek a sumýšů (Jaderské moře).
- Literatura
- ROSYPAL, Stanislav. Nový přehled biologie. 1. vydání. Praha: Scientia, 2003, xxii, 797. ISBN 9788086960234. info
- WALLACE, Robert L. a Walter Kingsley TAYLOR. Invertebrate zoology : a laboratory manual. 6th ed. San Francisco, Calif.: Pearson, 2003, x, 356. ISBN 0130429376. info
- ANDĚRA, Miloš. Velká kniha živočichů :hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci : [1582 barevných ilustrací]. Edited by Ladislav Korbel, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda, 1997, 344 s. ISBN 80-07-00991-4. info
- HUDEC, Karel. Příroda České republiky : průvodce faunou. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 439 s. ISBN 9788020015693. info
- Výukové metody
- laboratorní cvičení - práce s biologickým materiálem podle pracovního listu
- Metody hodnocení
- Podmínkou k udělení zápočtu jsou (1.) aktivní účast studenta ve cvičení a (2.) předložení vlastního kompletního pracovního sešitu (pracovní listy, vlastní kresby apod.).
- Informace učitele
- Podmínkou získání zápočtu jsou: aktivní účast studenta ve cvičení a předložení vlastního kompletního pracovního sešitu (pracovní listy, vlastní kresby apod.), a dále pak úspěšné absolvování standardního testu (ABCD), které předpokládá zvládnutí látky v rozsahu daném osnovou přednášky (nastudování z doporučené literatury) a zčásti i praktickým seznámením se s konkrétními zástupci (významnými druhy) příslušných skupin (kmenů apod.) na cvičení.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/BIp034