PdF:CJp059 Didaktika interpretace - Informace o předmětu
CJp059 Didaktika interpretace textu
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJp059/01: St 13:00–14:50 učebna 5, A. Veřmiřovský
- Předpoklady
- Láska k četbě.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program PdF, N-SS)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Student(ka) získá základní přehled o strukturalistické intepretaci textu na způsob celostní filologie, resp. interpretační sémantiky.
Tento pohled na texty bude rozšířen o didaktickou složku: nástin různých možností, jak s interpretací textu dále pracovat v hodinách ČJ (nejen) na ZŠ. - Výstupy z učení
- Student(ka) po absolvování předmětu samostatně zvládne:
- interpretovat text v základním módu celostní filologie;
- určit tematické linky textu (isotopie);
- určit motivy textu (sémické molekuly);
- poznat cestu, po které se dob(í)rat smyslu textu;
- zasadit intepretaci textu do patřičného kontextu/diskursu;
- vybrat vhodné metody pro didaktickou práci s interpretací textu v hodinách ČJ pro ZŠ;
- hledat další možné způsoby, jak interpretaci textu didakticky uchopit. - Osnova
- - jeden pozoruhodný text, který mi přistál na stole a stojí za přečtení (Myslím, že...)
- - aparát celostní filologie, resp. interpretační sémantiky v kostce
- - didaktické zásady a metody aplikovatelné na interpretaci textu na ZŠ
- - druhý pozoruhodný text (Cesare Pavese: Skála)
- - třetí pozoruhodný text (Aischylos: (Upoutaný) Prométheus)
- - čtvrtý pozoruhodný text (Robert Fulghum)
- - pátý pozoruhodný text (K. V. Rais / K. Havlíček-Borovský)
- - šestý (Plameňák)
- - sedmý (Parabible)
- Literatura
- ČAPEK, Robert. Líný učitel : jak učit dobře a efektivně. 1. vydání. Praha: Raabe, 2017, 140 stran. ISBN 9788074963445. info
- ČAPEK, Robert. Líný učitel : cesta pedagogického hrdiny. 1. vydání. Praha: Raabe, 2018, 175 stran. ISBN 9788074963872. info
- ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
- Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příručka VIII, Dílna psaní : od sebevyjádření k písemné argumentaci / Jeannie L. Steelová ... [et al.] Praha : Kritické myšlení, c2007
- RASTIER, François. Sémantique interprétative. 2e éd., cor. et augm. Paris: Presses universitaires de France, 1996, 284 s. ISBN 2130474047. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 807082364X. info
- RASTIER, François. Arts et sciences du texte. 1re édition. Paris: Presses universitaires de France, 2001, viii, 303. ISBN 2130519326. info
- Une introduction aux sciences de la culture. Edited by Simon Bouquet - Jean-Michel Fortis - François Rastier. 1re éd. Paris: Presses universitaires de France, 2002, vi, 290. ISBN 213052897X. info
- RASTIER, François. Sémantique et recherches cognitives. 2e éd., cor. et augm. Paris: Presses universitaires de France, 2001, 272 s. ISBN 213052351X. info
- Výukové metody
- zážitková metoda, kritické myšlení, literární kruhy, čtení s otázkami, pyramida, analýza naratologických kategorií, analýza sémantiky, vč. tematiky textu ad.
- Metody hodnocení
- zápočet; podmínky: 80 % aktivní účast, dále samostatná práce: příprava vlastní interpretace textu dle výběru schváleného vyučujícím + didaktický postup výuky dané interpretace, rozsah: min. jedna vyučovací hodina, tj. 45 minut (možnost zpracovat tento úkol ve skupině, potom však přímo úměrně narůstá rozsah zpracovaného materiálu: dvojice zpracuje 2 vyučovací hodiny, trojice 3 vyuč. hodiny etc.), možnost na tento základ navázat bakalářskou práci
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/CJp059