PdF:CJp523 Tvůrčí metody ve výuce - Informace o předmětu
CJp523 Tvůrčí metody ve výuce
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/0. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Martiníková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy a se specializací na žáky s odlišným mateřským jazykem (program PdF, N-CJC2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-CJ2) (2)
- Cíle předmětu
- Seminář se zaměřuje na prohloubení znalostí o tvůrčím procesu a na využití základních principů tvorby ve výuce literatury. Konkrétní texty umožní studentům vyzkoušet si tvůrčí interpretační metody a hledat další možnosti práce s textem. Texty vybrané z různých kontextů budou vnímány jako inspirační zdroj pro vlastní tvorbu a následně pro tvorbu metodických materiálů k výuce. Nedílnou součástí seminářů budou i reflexe těchto materiálů. Při práci s originálními texty budou reflektována základní věčná témata se zřetelem k dobovému kontextu a ke specifické struktuře a významům daného textu. Během kurzu si studenti vyzkouší různé přístupy. Bude zde prostor k volnému vlastnímu tvoření i rozvíjení původního textu prostřednictvím tvůrčích interpretačních metod.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student porozumí obecným principům tvorby;
- bude schopen přistupovat k textu tvůrčím způsobem a vytvářet vlastní materiály pro práci s ním;
- dokáže nalézt v textu ty složky, které podněcují a motivují k další práci a dokáže jich efektivně využít ve výuce;
- bude schopen reflektovat, do jaké míry jsou vybrané metody práce s textem efektivní a na základě zpětné vazby a této reflexe je dále upravovat. - Osnova
- 1. Definování tvořivosti, záměru a cílů tvůrčího procesu s ohledem na specifický kontext + základní témata lidské existence
- 2. Aktivity studentů a zpětná vazba + úprava
- 3. Přístupy k tvůrčímu procesu + mýtus
- 4. Aktivity studentů a zpětná vazba + úprava
- 5. Tvořivost ve vzdělávacím procesu + renesance
- 6. Aktivity studentů a zpětná vazba + úprava
- 7. Práce s inspirací + romantismus
- 8. Aktivity studentů a zpětná vazba + úprava
- 9. Emoce, smysly a rozum + realismus a naturalismus
- 10. Aktivity studentů a zpětná vazba + úprava
- 11. Tvůrčí myšlení a práce s nejistotou + současná česká literatura
- 12. Aktivity studentů a zpětná vazba + úprava
- Literatura
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 172 stran. ISBN 9788026200437. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Modely interpretace : Patočkovské průhledy. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 2001, 118 s. ISBN 8021026537. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
- Výukové metody
- seminář, aktivní diskuse studentů nad probíranými tématy, průběžné prezentace - aplikace probíraných metod výuky, domácí příprava
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem. K zápočtu předloží studenti portfolio metod, při jejichž tvorbě byly zohledněny závěry ze seminářů. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/CJp523