PdF:DCJDR_AZZ Zaměření na žáka - Informace o předmětu
DCJDR_AZZ Zaměření na žáka v cizojazyčném vyučování
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 2/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Didaktika cizího jazyka (program PdF, D-SPE4) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky přístupu k výuce cizího jazyka zaměřeného na žáka.
- Výstupy z učení
- Student rozumí problematice individuálních zvláštností žáka a jejich zohlednění ve výuce cizího jazyka.
- Osnova
- Tento studijní předmět patří mezi volitelné předměty didaktického bloku (podblok Aktuální kapitoly didaktiky cizích jazyků); vodítkem pro volbu je zaměření disertační práce doktoranda. Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky přístupu k výuce cizího jazyka zaměřeného na žáka. Tato problematika je teoreticky rozpracována, ale je nedostatek výzkumných studií propojujících teoretické poznatky se školní praxí, případě zkoumajících procesu učení a vyučování cizímu jazyku ve školním prostředí. Pozornost proto bude věnována možnostem zkoumání dané problematiky ve školní praxi. Tematické okruhy: • Individuální zvláštnosti žáka (motivace, věk, inteligence, jazyková způsobilost, učební styly a strategie, sebepojetí, atribuce, přesvědčení žáka). • Autonomie žáka a její rozvoj. • Principy individualizace a diferenciace cizojazyčného vyučování a jejich zkoumání.
- Literatura
- doporučená literatura
- Riding, R. J., Rayner, S. Personal Style and Effective Teaching. Birmingham: Learning and Training Technology, 1995.
- Benson, P., Voller, P. Autonomy and Independence in Language Learning. London: Longman, 1997.
- Tudor, I. Learner-centredness as Language Education. Cambridge. CUP, 1996.
- Dörnyei, Z., Skehan, P. Individual Differences in Second Language Learning. In The Handbook of Second Language Acquisition. Oxford: Blackwell Publishing, 2003.
- JANÍKOVÁ, Věra. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků : teoretická východiska, doporučení pro praxi, styly a strategie učení, lexikální strategie v teorii a výzkumu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 210 stran. ISBN 9788021044333. info
- Language learner strategies: thirty years of research and practice. Edited by Andrew D. Cohen - Ernesto Macaro. Oxford: Oxford University Press, 2007, viii, 336. ISBN 9780194422543. info
- VLČKOVÁ, Kateřina. Strategie učení cizímu jazyku : výsledky výzkumu používání strategií a jejich efektivity na gymnáziích. Brno: Paido, 2007, 217 s. ISBN 9788073151553. info
- Fremdsprachenerwerb, Fremdsprachendidaktik. Edited by Jörg Roche. Tübingen: A. Francke, 2005, 282 s. ISBN 3825226913. info
- NEUNER-ANFINDSEN, Stefanie. Fremdsprachenlernen und Lernerautonomie : Sprachlernbewusstsein, Lernprozessorganisation und Lernstrategien zum Wortschatzlernen in Deutsch als Fremdsprache. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2005, 436 s. ISBN 3896769723. info
- LOJOVÁ, Gabriela. Individuálne osobitosti pri učení sa cudzích jazykov. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2005, 197 s. ISBN 8022320692. info
- HEACOX, Diane. Differentiating instruction in the regular classroom : how to reach and teach all learners, grades 3-12. Minneapolis: Free Spirit, 2002, x, 163. ISBN 1575421054. info
- MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
- RIEMER, Claudia. Individuelle Unterschiede im Fremdsprachenerwerb : eine Longitudinalstudie über die Wechselwirksamkeit ausgewählter Einflußfaktoren. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 1997, 321 s. ISBN 3871168785. info
- YULE, George a Elaine TARONE. Focus on the language learner : approaches to identifying and meeting the needs of second language learners. Oxford: Oxford University Press, 1989, v, 206. ISBN 0194370615. info
- Výukové metody
- přednáška, diskuse
- Metody hodnocení
- Zápočet: studenti kriticky zhodnotí minimálně dvě relevantní zahraniční studie tematicky spadající do oblasti zaměření na žáka v cizojazyčném vyučování. Ústní rozprava.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/DCJDR_AZZ