PdF:FC3011 Laboratorní cvičení z anorgani - Informace o předmětu
FC3011 Laboratorní cvičení z anorganické chemie
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/2. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Petr Ptáček, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Petr Ptáček, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC3011/01: Čt 20. 2. 16:00–19:50 laboratoř 87, Čt 27. 2. 16:00–19:50 laboratoř 87, Čt 5. 3. 16:00–19:50 laboratoř 87, Čt 12. 3. 16:00–19:50 laboratoř 87, Čt 19. 3. 16:00–19:50 laboratoř 87, Čt 26. 3. 16:00–19:50 laboratoř 87, P. Ptáček
FC3011/02: Po 17. 2. 16:00–19:50 laboratoř 87, Po 24. 2. 16:00–19:50 laboratoř 87, Po 2. 3. 16:00–19:50 laboratoř 87, Po 9. 3. 16:00–19:50 laboratoř 87, Po 16. 3. 16:00–19:50 laboratoř 87, Po 23. 3. 16:00–19:50 laboratoř 87, P. Ptáček - Předpoklady
- FC3007 Laboratorní technika
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CH3S) (2)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou:
- Spojit teoretické poznatky získané v přednáškách a při samostatném studiu odborné literatury s praktickým ověřením na vybraných pokusech, které charakterizují hlavní chemickou problematiku chemie prvků a jejich anorganických sloučenin.
- Prohloubit a integrovat intelektuální a manuální laboratorní dovednosti a návyky, které posluchači získali v učebním předmětu laboratorní technika.
- Připravovat studenty, budoucí učitele, na školní experimentální práci v anorganické chemii.
- Vést studenty k pečlivé a promyšlené práci v laboratoři, k odpovědné přípravě na ni, přehlednému a systematickému zpracování výsledků. - Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: Spojit teoretické poznatky získané v přednáškách a při samostatném studiu odborné literatury s praktickým ověřením na vybraných pokusech, které charakterizují hlavní chemickou problematiku chemie prvků a jejich anorganických sloučenin. Prakticky použít na laboratorních úlohách z anorganické chemie intelektuální a manuální laboratorní dovednosti a návyky, které posluchači získali v učebním předmětu laboratorní technika. Prakticky zvládat školní experimentální práci v oblasti učiva anorganické chemie. Pečlivě a promyšleně pracovat v laboratoři a přehledně a systematicky zpracovávat a dokumentovat výsledky laboratorní práce.
- Osnova
- Seznam úloh:
- I. Demonstrační úlohy:
- 1. Chlor, jeho příprava a vlastnosti.
- 2. Redukce oxidu olovnatého vodíkem.
- 3. Samozápalnost bílého fosforu.
- 4. Chlorečnan draselný, bengálské ohně.
- 5. Aluminotermie.
- II. Vlastnosti látek:
- 6. Elektrolýza vody.
- 7. Vlastnosti hydroxidu sodného.
- 8. Vodík a jeho vlastnosti.
- 9. Kyslík a jeho vlastnosti I.
- 10. Kyslík a jeho vlastnosti II.
- 11. Voda, tvrdost vody, důkaz vybraných aniontů.
- 12. Voda, hydráty, hydratace, dehydratace, solvatace.
- 13. Oxidačně-redukční (redoxní) reakce peroxidu vodíku.
- 14. Charakteristické barvení plamene ionty alkalických kovů a kovů alkalických zemin.
- 15. Elektrolýza vodného roztoku chloridu sodného.
- 16. Reakce Na, K, Ca s vodou.
- 17. Hoření hořčíku a reakce hořčíku s vodou.
- 18. Stanovení molární hmotnost CaCO3.
- 19. Princip chladicích směsí.
- 20. Síra a její vlastnosti.
- 21. Analytické reakce vybraných aniontů.
- 22. Oxidačně-redukční (redoxní) vlastnosti kovů, reakce mědi s kyselinami.
- 23. Reakce K2Cr2O7, KMnO4 a Na2SO3.
- 24. Závislost reakční rychlosti na teplotě a koncentraci reaktantů.
- 25. Koordinační sloučeniny niklu a mědi.
- 26. Galvanické pokovování (niklování).
- III. Příprava látek:
- 29. Příprava oxidu chromitého.
- 30. Příprava jodidu olovnatého.
- 31. Příprava monohydrátu síranu tetraamoměďnatého.
- 32. Příprava pyroforického olova.
- 33. Příprava chloridu amonného.
- 34. Příprava a vlastnosti amoniaku.
- 35. Příprava kyseliny trihydrogenborité.
- 36. Příprava oxidu boritého.
- IV. Krystalizace:
- 37. Příprava KAl(SO4)2.12H2O a pěstování směsného krystalu K(Al,Cr)(SO4)2.12H2O.
- Literatura
- CÍDLOVÁ, Hana. Laboratorní cvičení z anorganické chemie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 60 s. ISBN 8021038764. info
- Výukové metody
- Typ výuky:
Laboratorní cvičení. Výuka probíhá první polovinu semestru v blocích po 4 vyučovacích hodinách - Metody hodnocení
- Kolokvium
- vypracování všech úloh, včetně úvodní hodiny a závěrečného úklidu. Veškeré absence musejí být nahrazeny.
- odevzdání správně vypracovaných protokolů ze všech úloh.
- adekvátní náhradu laboratorního vybavení, které student případnou neopatrnou manipulací zničil. - Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/anorglab/anorglabuvod.htm
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/FC3011