PdF:FC5033 Řízení institucí výchovy, vzdě - Informace o předmětu
FC5033 Řízení institucí výchovy, vzdělávání a veřejné správy
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 1/0/0. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Anna Bayerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5033/Kombi01: So 21. 3. 16:00–17:50 učebna 58, So 28. 3. 18:00–19:50 učebna 58, A. Bayerová
FC5033/Prez01: Po 16:00–16:50 laboratoř 80, A. Bayerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Anotace: Obsahem předmětu je seznámit posluchače s pojetím a obsahem řízení výchovy a vzdělávání v ČR, hlavními současnými směry a koncepcemi a nástroji v oblasti řízení školství ČR se zaměřením na výchovně vzdělávací zařízení. Základem výuky bude seznámení se základními technikami a nástroji školského managementu a jejich praktickým uplatněním v souladu s aktuálními problémy. Cíle: Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět základním pojmům studované disciplíny orientovat se v systému kurikulárních dokumentů definovat specifika školského managementu objasnit principy řízení školských a obecně příspěvkových organizací aplikovat zásady školského managementu v procesu řízení Výstupy: Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět základním pojmům studované disciplíny, orientovat se v systému kurikulárních dokumentů, definovat specifika školského managementu. Bude schopen objasnit principy řízení školských a obecně příspěvkových organizací a aplikovat zásady školského managementu v procesu řízení.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět základním pojmům studované disciplíny, orientovat se v systému kurikulárních dokumentů, definovat specifika školského managementu. Bude schopen objasnit principy řízení školských a obecně příspěvkových organizací a aplikovat zásady školského managementu v procesu řízení.
- Osnova
- Sylabus přednášek: 1. Kurikullum. Obsah kurikula. Kurikulární reforma v ČR. 2. Kurikulární dokumenty. Dlouhodobý záměr v ČR. 3. Celoživotní učení. 4. Zřizovatel organizace. Řízení, vedení a správa organizace veřejné správy. 5. Škola jako specifická organizace. 6. Školská rada. Manažerské funkce ve školském prostředí. Vize. Operacionalizace vize. 7. Rozhodovací proces a jeho úskalí. Kritéria dobrého plánování. 8. Situační analýza školy. 9. Organizační struktura. Základní organizační dimenze. Poradní orgány. 10. Participativní řízení. Manažerské techniky. 11. Stimulační prostředí školy. Kontrolní techniky. 12. Otevřená škola. Komunitní škola. Zdravá škola.
- Literatura
- OBST, Otto. Manažerské minimum pro učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 121 s. ISBN 8024413590. info
- SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketingové řízení školy. Vyd. 1. Praha: ASPI, 2006, 300 s. ISBN 8073571765. info
- ŠŤÁVA, Jan. Školský management. In Nové přístupy ve výuce společenských věd. první. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2006, 11 s. ISBN 80-7204-457-5. info
- OBST, Otto. Základy školského managementu pro učitele. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1998, 109 s. ISBN 8070679417. info
- SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing školy. 1. vyd. Zlín: EKKA, 1996, 382 s. ISBN 80-902200-8-8. info
- SVOBODA, Jiří. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 160 s. ISBN 8071840254. info
- Výukové metody
- přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů
- Metody hodnocení
- ústní kolokviální rozprava
- Informace učitele
- Literatura: ZÁKLADNÍ: WALTEROVÁ, E. Kurikulum : proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 1994. 185 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-210-0846-6 Zákon ČNR č. 76/1978 Sb. o školských zařízeních PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. Pedagogika, Praha : UK Praha, XLVI, 4, s. 399-400. ISSN 3330-3815. 1996. (recenze). BACÍK, F.; KALOUS, J.; SVOBODA, J. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 2. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1995. 160 s. : t. Bibliogr. s.: 152-160 a za kap. ISBN 80-7184-025-4. Náhradní obsah: Vyhláška MŠMT č.354/1991 o středních školách WALTEROVÁ, E. Objevujeme Evropu : kniha pro učitele. Praha : Karlova univerzita, 1997. 219 s. ISBN 80-86039-27-7. Zákon ČNR č. 564/1990 Sb.o státní správě a samosprávě ve školství Zákon č.29/1984 Sb. Zákon o základních, středních a vyšších odborných školách SVĚTLÍK, J. Marketing školy. 1. vyd. Zlín : Ekka, 1996. 382 s. : i. Bibliografie: s. 375-376. - Rejstřík. ISBN 80-902200-8-8 DOPORUČENÁ: PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník [Portál, 1995]. 1.vyd. Praha : Portál, 1995. 292 s. Obálkový podnázev: Teorie výchovy a vzdělávání, pedagogická psychologie, architektura vzdělávací soustavy, sociologie vzdělávání, pedagogický výzkum, filozofie výchovy, nové trendy ve vzdělávání. ISBN 80-7178-029-4
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/FC5033