PdF:FC5035 Informační a komunikační techn - Informace o předmětu
FC5035 Informační a komunikační technologie 4
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/1. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5035/Kombi01: So 22. 2. 14:00–17:50 laboratoř 84, J. Válek
FC5035/Prez01: Čt 11:00–11:50 laboratoř 84, J. Válek - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání přehledných vědomostí spojených s oblastí informačních a komunikačních technologií, dále pak základní dovednosti pro práci s předloženou technikou. Aplikace získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě a realizované výuce.
Vědomosti: odborná terminologie z IT
Dovednosti: editovat a konvertovat obrázky; umět pracovat v textovém editoru; umět vytvořit multimediální výukovou prezentaci;
Postoje: osvojit si hodnoty objektivity a významu pedagogické práce; vhodné použití techniky podle náročnosti probíraného studia - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- určit vhodnost a způsob nasazení technologií do výuky
- vytvořit studijní opory s použitím vlastní techniky a běžně dostupných programů
- aplikovat získané vědomosti ve výuce - Osnova
- Předmět je nyní průběžně inovován v období řešení projektu (2011-2013) > CZ.1.07/2.2.00/15.0205 "Inovace akreditovaného bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování".
- Sylabus cvičení (po týdnech či blocích):
- Zpracování textů – práce s textem a formátování, vkládání objektů do textů
- Zpracování textů – didaktické využití textových dokumentů, další aplikace pro práci s textem, tisk
- Zpracování textů – zopakování typografických pravidel
- Prezentování při výuce a typy prezentaci – druhy prezentací, jak správně prezentovat
- Prezentování při výuce a typy prezentaci – rozvržení výukové prezentace
- Prezentování při výuce a typy prezentaci – nonverbální komunikace, prezentační technika a její využití v praxi
- Zpracování prezentací – časování, efekty, vkládání objektů
- Zpracování prezentací – příprava a export prezentace, další typy aplikací pro tvorbu prezentací
- Zpracování tabulek a grafů – práce s tabulkami, formátování, vzorce a funkce, tvorba grafů, tisk a publikace tabulek
- Databáze a databázové systémy – základní pojmy z databází, relační databázový model, DBS MS Access
- Zpracování rastrové grafiky – digitální fotografie a fotoaparát, pojmy z oblasti, aplikace pro zpracování rastrové grafiky, základní úpravy obrázků pro využití při výuce
- Zpracování vektorové grafiky – možnosti a výhody, tvorba a úprava obrázků, vytváření diagramů a schémat
- Literatura
- povinná literatura
- SLAVÍK, Jan a Jaroslav NOVÁK. Počítač jako pomocník učitele : efektivní práce s informacemi ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 119 s. ISBN 8071781495. info
- doporučená literatura
- SAK, Petr, Jiří MAREŠ, Hana NOVÁ, Vít RICHTER, Karolína KOLESÁROVÁ a Jarmila SKALKOVÁ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Vydání 1. Praha: Portál, 2007, 290 stran. ISBN 9788073672300. info
- VRBA, Jiří a Monika AMBROŽOVÁ. Multimediální technologie ve vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 65 s. ISBN 8024405628. info
- Výukové metody
- Praktická cvičení na počítači s potřebným software, distanční vzdělávání
- Metody hodnocení
- Prezenční studium:
Seminář/cvičení je hodnocen z průběžných úkolů. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
V semináři/cvičení jsou povoleny 3 absence.
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní kolokvium podle osnovy předmětu.
Kombinované studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní kolokvium podle osnovy předmětu.
CŽV studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní kolokvium podle osnovy předmětu. - Informace učitele
- http://upv.ped.muni.cz/
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/FC5035