PdF:FC5811 Portfolio učitele SOŠ - Informace o předmětu
FC5811 Portfolio učitele SOŠ
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (cvičící)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5811/Kombi01: So 7. 3. 18:00–19:50 učebna 4, So 21. 3. 18:00–19:50 učebna 4, So 4. 4. 16:00–17:50 učebna 4, So 2. 5. 10:00–11:50 učebna 4, P. Pecina, P. Sládek, J. Šibor, K. Šmejkalová, J. Válek
FC5811/Prez01: Čt 8:00–9:50 laboratoř 84, P. Pecina, P. Sládek, J. Šibor, K. Šmejkalová, J. Válek - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Studentské portfolio je soubor aktivit, názorů, postojů a produktů činností studenta, vytvořený v průběhu jeho studia do vykonání zkoušky. Portfolio je obrazem měnící a prohlubující se pedagogické způsobilosti, prostředkem k sebereflexi a sebehodnocení studenta a představuje významnou součást komplexního hodnocení studenta.
Doporučuje se mít Portfolio zpracované a brát ho s sebou ke státním závěrečným zkouškám. Portfóliem prokazuje student kompetence studenta učitelství - kompetence budoucího učitele - Výstupy z učení
- Student vhodně vybírá materiály do svého portfolia. Tuto dovednost následně bude schopen přenést na své žáky.
- Osnova
- Studentské portfolio může obsahovat: Studentské záznamy o zkušenostech - z předcházející školní docházky na ZŠ a SŠ, - z jeho činnosti v zájmových kroužcích a společenských organizacích, - z výuky na vysoké škole; Písemné, grafické a jiné produkty studenta, např. – seminární práce, ročníkové práce, projekty, eseje, referáty - protokoly z laboratorních prací a měření, - záznamy z hospitací a pozorování ve školách, - přípravy na vyučovací hodiny, - záznamy z provedených průzkumů, šetření a výzkumných sond, - konspekty a excerpta z literatury aj Další záznamy a hodnotící materiály, např. – videozáznamy z vyučovacích pokusů, - zápisy a hodnocení fakultních a cvičných učitelů, - diplomy, hodnocení a záznamy o zájmové a odborné činnosti aj.
- Literatura
- TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele.Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-62-0
- ŠMEJKALOVÁ, Kateřina a Monika ŠINDELKOVÁ. Profesní portfolio učitele. Online. In Jan Válek, Peter Marinič. 11. mezinárodní vědecká konference – Didaktická konference 2017. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, s. 148-154. ISBN 978-80-210-8590-9. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-8590-2017-20. URL info
- ŠVEC, Vlastimil. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. 1. vyd. Brno: Paido, 1999, 163 s. ISBN 80-85931-70-2. info
- PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum : uvedení do teorie a praxe. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1995, 132 stran. ISBN 8071841323. info
- Výukové metody
- Výukové metody ve vyučovacím jazyce: samostatná činnost studenta dle uvedené osnovy
- Metody hodnocení
- Příprava materiálů podle osnovy, které student může vzít ke státním závěrečným zkouškám. Předmět se neukončuje.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/FC5811