ICJk08 Slovní zásoba a tvoření slov

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ICJk08/OS01: Pá 21. 2. 18:00–19:50 učebna 34, Pá 24. 4. 16:00–17:50 učebna 6, I. Kolářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
1. Seznámit studenty se strukturou české slovní zásoby, s její charakteristikou, s kritérii třídění slovní zásoby.
2. Seznámit studenty se slovotvornými postupy v češtině a s hlavními slovotvornými prostředky.
3. Rozvíjet schopnosti analyzovat slovo z hlediska jeho významu a slovotvorné stavby.
Výstupy z učení
Předpokládá se, že na konci výuky předmětu jsou studenti schopni:
(a) provést analýzu významu slova a zařadit slovo do příslušné vrstvy slovní zásoby;
(b) vyhledat v textu synonymum nebo antonymum zadaného slova, odlišit mnohoznačné slovo od homonyma;
(c) interpretovat význam některých méně známých (zejména archaických) slov;
(d) identifikovat frazém nebo sousloví;
(e) vysvětlit termíny ze slovotvorby a stavby slova, odlišit stavbu slova a slovotvornou strukturu;
(f) provést slovotvornou analýzu slova (tj. poznat základové slovo a slovotvorný formant, kterým bylo slovo utvořeno);
(g) provést rozbor stavby slova.
Osnova
  • 1. Základní pojmy z oblasti nauky o slovní zásobě a tvoření slov.
  • 2. Slovo a pojmenování. Pojmenování jednoslovná a víceslovná.
  • 3. Příslušnost slov ke strukturním a nestrukturním útvarům národního jazyka;příslušnost slov ke stylovým vrstvám; expresivita slova; frekvence slov v současné češtině a v textech různých stylových vrstev. Dobové příznaky slov a víceslovných pojmenování. Charakteristika slov z hlediska původu. (Poznatky jsou využívány při práci s autentickým textem).
  • 4. Rozšiřování slovní zásoby. Přejímání slov z cizích jazyků dříve a dnes.
  • 5. Významové vztahy uvnitř slovní zásoby. Synonymie v textu, její funkce. Antonyma a jejich využití v textu. Vztahy významové nadřazenosti a podřazenosti.
  • 6. Vlastní jména. Druhy vlastních jmen. Vlastní jména ve výuce českého jazyka na 1. stupni základní úkoly.
  • 7. Tvoření slov v češtině. Základní pojmy. Slova motivovaná a nemotivovaná.
  • 8. Druhy tvoření slov v češtině, jejich specifické znaky, produktivita. Slovotvorné kategorie, slovotvorné typy.
  • 9. Tvoření podstatných jmen, přídavných jmen, sloves a příslovcí, slovotvorné kategorie a formální prostředky odvozováním. Produktivita slovotvorných formantů.
  • 10. Skládání slov v češtině. Zkracování slov.
  • 11. Slovotvorný rozbor.
  • 12. Rozbor stavby slova.
Literatura
    povinná literatura
  • HAUSER, Přemysl. Slovní zásoba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 45-58. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • HAUSER, Přemysl. Tvoření slov. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 59-92. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
    doporučená literatura
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ, Diana SVOBODOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vydání čtvrté, upravené. [Odry]: Vade mecum Bohemiae, 2010, 375 stran. ISBN 9788086041377. info
  • SVOBODOVÁ, Diana. Tvoření slov a česká lexikologie. Ostrava, 2005. info
  • ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 380 s. ISBN 80-85866-12-9. info
  • HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 195 s. URL info
    neurčeno
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
Výukové metody
1. Práce s textem, vyhledávání slov v textu, identifikace vlastností slova v textu a jeho významu.
2. Analýza slovotvorné struktury - společná a individuální práce.
3. Komplexní rozbor stavby slova.
4. Samostatné tvoření slov.
Metody hodnocení
Předpokladem pro udělení zápočtu je zvládnutí látky obsažené v osnově předmětu, které bude ověřeno písemnou kontrolou po ukončení semestru (v termínech vypsaných vyučující).
Písemka se skládá ze dvou části: obsahuje cca 50-60 slovotvorných a 30-40 lexikálních jevů, pro úspěšné složení zápočtu musí student správně vyřešit 75 % každé z těchto dvou částí.
Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=534
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=534
Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=534
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou pro ukončení předmětu zápočtem je úspěšné složení zkoušky z předmětu ZS1BP_CjC2.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.