PdF:ICJp27 Kapitoly z didaktiky českého j - Informace o předmětu
ICJp27 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Student ovládá dobře poznatky z lexikologie a stylistiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Slohové vyučování jako jedna ze složek mateřského jazyka. Student dokáže definovat hlavní cíle a úkoly slohového vyučování na 1. stupni ZŠ. Slohové útvary v osnovách pro 1. stupeň umí charakterizovat a dobře se orientuje ve slohovém učivu v učebnicích českého jazyka, ovládá metody vyučování slohu. Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Výstupy z učení
- Student je schopen: - posoudit didaktické zpracování slohového učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy slohových cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - na základě žákovy slovní zásoby volit ve vyučovacích hodinách slohu vhodné metody a formy práce.
- Osnova
- 1. Cíl a obsah vyučování slohu na 1. stupni ZŠ. 2. Slohové učivo v osnovách, učebnicích a metodických příručkách pro 1. stupeň ZŠ. 3. Charakteristika slohových útvarů probíraných na 1. stupni ZŠ. 4. Metody vyučování slohu. 5. Opravy a hodnocení slohových projevů. 6. Problematika témat slohových prací na 1. stupni. 7. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 8. Využití slohového učiva v jiných předmětech.
- Literatura
- povinná literatura
- KLÍMOVÁ, Květoslava, Helena ANDERSOVÁ, Jitka ALTMANOVÁ, Kamila BALHAROVÁ, Jarmila SULOVSKÁ, Petr KOUBEK a Jana NEDVĚDOVÁ. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2015, 225 s. ISBN 978-80-7481-145-6. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
- doporučená literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- Výukové metody
- Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Přednáška Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV a Standardy pro základní vzdělávání) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
- Informace učitele
- Vzhledem ke skutečnosti, že zatím nebyla zpracována nová Didaktika slohu, je důležité navštěvovat přednášky, na jejichž obsah pak navazuje práce v semináři.
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/ICJp27