PdF:ISPp01 Inkluzivní speciální pedagogik - Informace o předmětu
ISPp01 Inkluzivní speciální pedagogika
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Šárka Hlubocká (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Radka Janošková (cvičící)
Mgr. Vendula Sunková (cvičící)
Mgr. Bc. Tullia Sychra Reucci (cvičící)
PhDr. Mgr. Petra Tužilová (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 11:00–11:50 učebna 30
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ISPp01/02: Čt 15:00–15:50 učebna 53, Š. Hlubocká
ISPp01/03: Po 16:00–16:50 učebna 1, R. Janošková
ISPp01/05_ERASMUS: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Gajzlerová
ISPp01/06: St 13:00–13:50 učebna 55, V. Sunková
ISPp01/07: Út 10:00–10:50 učebna 52, P. Tužilová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Specifikovat proces edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami s akcentem na základní vzdělávání. Součástí předmětu je osvojení základní terminologie a legislativy daného předmětu.
- Student získá základní teoretické poznatky v rámci jednotlivých typů postižení žáků se SVP;
- ovládá základní terminologii vztahující se k oborům speciální pedagogiky;
- zná základní poznatky o etiologii, orientuje se v systému péče o žáka se SVP. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu
• seznámen s problematikou inkluzivního vzdělávání;
• schopen definovat okruh osob se speciálními potřebami;
• seznámen se školskou legislativou související se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami;
• znát základní komunikační pravidla při pedagogické práci s žáky se SVP;
• schopen využít prvky vybraných metod a forem práce podporující inkluzivní vzdělávání (včetně podpůrných opatření);
• vybaven základními teoretickými vědomostmi a praktickými dovednostmi jak pro práci s jednotlivcem podle jeho individuálních potřeb, tak s heterogenním kolektivem. - Osnova
- 1. Inkluze, rámcové podmínky pro inkluzivní výchovu a vzdělávání (legislativní podmínky inkluze, školský zákon, vyhlášky MŠMT ČR).
- 2. Pedagogicko-psychologické poradenské služby (školní poradenská pracoviště, specializovaná poradenská zařízení)
- 3. Systém kurikulárních dokumentů (podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, RVP)
- 4. Speciálně pedagogická diagnostika (pojetí, diagnostika v raném a předškolním věku, diagnostika školní zralosti, přehled základních diagnostických metod ve speciálně pedagogické diagnostice, hlavní oblasti speciálně pedagogické diagnostiky)
- 5. Logopedie (komunikace, narušená komunikační schopnost, etiologie a klasifikace vad a poruch komunikačních schopností, předměty speciálně pedagogické péče)
- 6. Surdopedie (etiologie, klasifikace sluchových vad, komunikační systémy, sluchová protetika, předměty speciálně pedagogické péče, komunikace)
- 7. Specifické poruchy učení (pojetí, etiologie, klasifikace SPU, diagnostika SPU, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, legislativa)
- 8. Somatopedie (pojetí, klasifikace, charakteristika vybraných druhů tělesného postižení, výuka žáků s tělesným postižením na základní škole, předměty speciálně pedagogické péče, chronické nemoci a jejich vliv na edukaci a profesní přípravu žáka)
- 9. Oftalmopedie (pojetí, klasifikace zrakových vad, edukace dětí/žáků s těžším zrakovým postižením, poradenství dle věkových skupin, předměty speciálně pedagogické péče, vzdělávání, raná péče, služby sociální rehabilitace)
- 10. Psychopedie (pojetí, etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých stupňů, edukace dětí/žáků s mentálním postižením, předprofesní a profesní příprava vzdělávání, poruchy autistického spektra - PAS
- 10. Souběžné postižení více vadami (pojetí, okruh osob a základní charakteristika těžkého zdravotního postižení, definice kombinovaných vad, klasifikace podle MŠMT, možnosti edukace, mozková obrna)
- 11. Etopedie (charakteristika poruch chování, klasifikace poruch chování, ústavní a ochranná výchova, přehled a charakteristika školských zařízení, legislativa, zákon č. 109/2002 Sb. ve znění pozdějších předpisů)
- Literatura
- povinná literatura
- VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 3. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 279 s. ISBN 978-80-210-6678-6. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- doporučená literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vydání. Brno: Paido Brno, 2016, 389 s. ISBN 978-80-7315-255-0. info
- VALENTA, Milan. Slovník speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 317 stran. ISBN 9788026209379. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie. Speciální pedagogika osob s tělesným a zrakovým postižením. In VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. 1. vydání. Praha: Portál, s.r.o., 2014, s. 104-130. ISBN 978-80-262-0602-6. info
- POTMĚŠILOVÁ, Petra. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. 1. vyd. Praha: Parta, 2013, 186 s. ISBN 9788073201791. info
- KUCHARSKÁ, Anna, Jana MRÁZKOVÁ, Renata WOLFOVÁ a Václava TOMICKÁ. Školní speciální pedagog. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 223 stran. ISBN 9788026204978. info
- ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi : diagnostika a současný systém péče, komunikace ve školní a rodinné edukaci, nápravné programy a pomůcky, edukační a relaxační techniky. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 248 stran. ISBN 9788024743691. URL info
- Výukové metody
- Teoretická příprava v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Seminární práce dle specifikace a upřesnění vyučujícího v semináři.
- Metody hodnocení
- Diskuze nad specifikovanými tématy, práce se zadanou odbornou literaturou. Diskuze k výstupům zpracovaných seminárních prací.
- Informace učitele
- Varianty seminárních prací:
- samostatná výroba pomůcky dle zadaných kritérií
- skupinová výroba setu pomůcek dle zadaných kritérií
- skupinové zpracování video projektu
Přesné podmínky a kritéria jednotlivých úkolů, ze kterých si studenti vybírají, budou upřesněny v semináři. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/ISPp01