PdF:IVk102 Krizová intervence - Informace o předmětu
IVk102 Krizová intervence
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IVk102/Kombi01: So 7. 3. 8:00–13:50 učebna 78, V. Linhartová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout účastníkovi prostor pro zvládnutí základních strategií krizové intervence, umožnit mu získat znalosti a pomoci začít rozvíjet praktické dovednosti využitelné při přímé práci s klienty. Student by se po absolvování předmětu měl orientovat v problematice krizové intervence a telefonické krizové intervence. Měly by být schopen uchopit poradenský proces při práci s člověkem v krizi. Absolvování tohoto kurzu je vhodným doplňkem pro přípravu studentů do každodenní praxe v širokém spektru sociálních služeb.
Student zvládne aplikovat metodu krizové intervence v základním okruhu odborných témat a získané dovednosti umí používat při práci s klientem v telefonické krizové intervenci (TKI) a krizové intervenci tváří v tvář (KI);
Uplatňuje dovednosti pro efektivní komunikaci s klienty, jejich rodinami a širší vztahovou sítí;
Získá základní kompetence pro provázení člověka jeho krizí. - Osnova
- Vymezení KI a TKI dle zákona o soc. službách.
- Definice krize, vznik a rozvoj krizových situací, fáze krize, symptomy krize, odhad závažnosti krize, typy krizí.
- Druhy pomoci v krizových situacích, principy a fáze krizové intervence.
- Techniky vedení rozhovoru, navazování a ukončování kontaktu.
- Verbální a neverbální komunikace, rozdíly při vedení KI tváří v tvář a TKI.
- Práce s emocemi v KI, využití práce s tělem v KI.
- Jednání s úzkostným klientem, jednání s agresivním klientem – sebeobrana v KI.
- Práce s emocemi v telefonickém kontaktu – pláč, agrese, panika.
- Krizová intervence u dětí a dospívajících.
- Krizová intervence u seniorů.
- Rodinné a generační krize, krize partnerských vztahů - práce s rodinou v KI, vývojové krize.
- Sexuální problematika, psychopatologie, závislosti.
- KI u psychicky nemocných klientů.
- Sociálně právní otázky.
- Trauma, oběti trestných činů, domácí násilí, pronásledování, syndrom CAN.
- Práce se suicidálním klientem, problematika truchlení a umírání.
- Etické a teologické otázky v KI.
- Prevence vyhoření, psychohygiena, supervize, intervize.
- Literatura
- povinná literatura
- VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 543 s. ISBN 9788026202127. info
- BROŽ, Filip a Daniela VODÁČKOVÁ. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 166 stran. ISBN 9788026208112. info
- doporučená literatura
- BAŠTECKÁ, Bohumila. Psychosociální krizová spolupráce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 317 s. ISBN 9788024741956. URL info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000, 147 s. ISBN 807178429X. info
- Výukové metody
- V kurzu jsou využívány kombinace teoretických a praktických bloků. Témata a jednotlivé techniky jsou přizpůsobeny aktuálním požadavkům studentů dle jejich zaměření. Během výuky jsou zohledněny zkušenosti studentů z praxe a jejich očekávání.
- Metody hodnocení
- Test, řešení modelové situace
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/IVk102