IVp102 Krizová intervence

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IVp102/01: Po 17. 2. 9:00–10:50 učebna 19a, Po 24. 2. 9:00–10:50 učebna 19a, Po 2. 3. 9:00–10:50 učebna 19a, Po 9. 3. 9:00–10:50 učebna 19a, Po 16. 3. 9:00–10:50 učebna 19a, Po 23. 3. 9:00–10:50 učebna 19a, V. Linhartová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout účastníkovi prostor pro zvládnutí základních strategií krizové intervence, umožnit mu získat znalosti a pomoci začít rozvíjet praktické dovednosti využitelné při přímé práci s klienty. Student by se po absolvování předmětu měl orientovat v problematice krizové intervence a telefonické krizové intervence. Měly by být schopen uchopit poradenský proces při práci s člověkem v krizi. Absolvování tohoto kurzu je vhodným doplňkem pro přípravu studentů do každodenní praxe v širokém spektru sociálních služeb.
Student zvládne aplikovat metodu krizové intervence v základním okruhu odborných témat a získané dovednosti umí používat při práci s klientem v telefonické krizové intervenci (TKI) a krizové intervenci tváří v tvář (KI);
Uplatňuje dovednosti pro efektivní komunikaci s klienty, jejich rodinami a širší vztahovou sítí;
Získá základní kompetence pro provázení člověka jeho krizí.
Osnova
  •  Vymezení KI a TKI dle zákona o soc. službách.
  •  Definice krize, vznik a rozvoj krizových situací, fáze krize, symptomy krize, odhad závažnosti krize, typy krizí.
  •  Druhy pomoci v krizových situacích, principy a fáze krizové intervence.
  •  Techniky vedení rozhovoru, navazování a ukončování kontaktu.
  •  Verbální a neverbální komunikace, rozdíly při vedení KI tváří v tvář a TKI.
  •  Práce s emocemi v KI, využití práce s tělem v KI.
  •  Jednání s úzkostným klientem, jednání s agresivním klientem – sebeobrana v KI.
  •  Práce s emocemi v telefonickém kontaktu – pláč, agrese, panika.
  •  Krizová intervence u dětí a dospívajících.
  •  Krizová intervence u seniorů.
  •  Rodinné a generační krize, krize partnerských vztahů - práce s rodinou v KI, vývojové krize.
  •  Sexuální problematika, psychopatologie, závislosti.
  •  KI u psychicky nemocných klientů.
  •  Sociálně právní otázky.
  •  Trauma, oběti trestných činů, domácí násilí, pronásledování, syndrom CAN.
  •  Práce se suicidálním klientem, problematika truchlení a umírání.
  •  Etické a teologické otázky v KI.
  •  Prevence vyhoření, psychohygiena, supervize, intervize.
Literatura
    povinná literatura
  • VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 543 s. ISBN 9788026202127. info
  • BROŽ, Filip a Daniela VODÁČKOVÁ. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 166 stran. ISBN 9788026208112. info
    doporučená literatura
  • BAŠTECKÁ, Bohumila. Psychosociální krizová spolupráce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 317 s. ISBN 9788024741956. URL info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000, 147 s. ISBN 807178429X. info
Výukové metody
V kurzu jsou využívány kombinace teoretických a praktických bloků. Témata a jednotlivé techniky jsou přizpůsobeny aktuálním požadavkům studentů dle jejich zaměření. Během výuky jsou zohledněny zkušenosti studentů z praxe a jejich očekávání.
Metody hodnocení
Test, řešení modelové situace
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/IVp102