PdF:OVp026 Ekonomie pro pedagogy 2 - Informace o předmětu
OVp026 Ekonomie pro pedagogy 2
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (cvičící) - Garance
- Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- OVp026/01: St 8:00–9:50 učebna 41, P. Marinič, R. Štěrba
OVp026/02: Út 8:00–9:50 učebna 60, P. Marinič, R. Štěrba
OVp026/03: Po 11:00–12:50 učebna 56, P. Marinič, R. Štěrba - Předpoklady
- OVp023 Ekonomie pro pedagogy 1
Absolvování předmětu Ekonomie pro pedagogy 1. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-OV3S) (2)
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s ústředními mikroekonomickými a makroekonomickými principy v rámci současného pojetím ekonomie. Mimo to se zabývá i alternativními koncepcemi, které hledají řešení současných problémů. Věnuje se rovněž klíčovým prvkům mikroekonomie a makroekonomie a jejich etickým principům.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen vysvětlit problematiku dalšího rozvoje ekonomického myšlení, charakterizovat jeho jednotlivé směry, vysvětlit vymezenou problematiku z makroekonomie a mikroekonomie, prakticky řešit problémové úkoly.
- Osnova
- 1) Rakouská škola. Lausannská škola. 2) Cambridgeská škola. 3) Keynesiánství, neokeynesiánství, postkeynesiánství. 4) Utopický socialismus, marxistická politická ekonomie. 5) České ekonomické myšlení. 6) Alternativní ekonomické směry. 7) Peníze a bankovní soustava. 8) Nástroje v makroekonomii, fiskální, monetární, důchodová politika. 9) Úvod do mikroekonomie, užitek, celkový a mezní užitek. Elasticita nabídky a poptávky. 10) Podniky v tržní ekonomice, náklady, výnosy, cash flow. 11) Etické principy ekonomiky, managementu a marketingu. 12) Význam ekonomiky a ekonomie pro občany a učitele, problém finanční gramotnosti.
- Literatura
- povinná literatura
- FRANK, Robert H. a Ben S. BERNANKE. Ekonomie. Translated by Helena Fialová. 1. vyd. Praha: Grada, 2003. 803 s. ISBN 80-247-0471-4.
- HOLMAN, Robert. Dějiny ekonomického myšlení. 4. vydání. V Praze: C.H. Beck, 2017, xxv, 539. ISBN 9788074006418. info
- HOLMAN, Robert. Základy ekonomie : pro studenty vyšších odborných škol a neekonomických fakult VŠ. 3. vydání. V Praze: C.H. Beck, 2015, xv, 368. ISBN 9788074000072. info
- FUCHS, Kamil a Ján LISÝ. Dějiny ekonomického myšlení. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISSN 1802-128X. URL info
- SAMUELSON, Paul Anthony a William D. NORDHAUS. Ekonomie. Translated by Martin Gregor. 18. vyd. Praha: Svoboda, 2007, xxiii, 775. ISBN 9788020505903. info
- ETZIONI, Amitai. Morální dimenze ekonomiky. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 243 s. ISBN 808586519X. info
- doporučená literatura
- HOLMAN, Robert. Ekonomie. 6. vydání. V Praze: C.H. Beck, 2016, xxii, 696. ISBN 9788074002786. info
- MUSIL, Petr, Kamil FUCHS, Aleš FRANC a Šárka GRIGARČÍKOVÁ. Ekonomie. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, s.r.o., 2008, 412 s. ISBN 978-80-7380-126-7. info
- MADDISON, Angus. The world economy. Edited by Angus Maddison. Paris, France: Development Centre of the Organisation for Economic Co-operation and Development, 2006, 653 s. ISBN 9264022619. URL info
- KVASNIČKOVÁ, Alžběta. Dějiny ekonomického myšlení : (vybrané kapitoly). 1. vyd. Praha: Rego, 1999, 256 s. ISBN 8090187226. info
- Výukové metody
- Diskuse, vysvětlování, samostatná práce.
- Metody hodnocení
- Aktivní 80% účast na seminářích, plnění zadaných úkolů, ústní kolokvium z probírané problematiky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/OVp026