OVp118 Empatie a aktivní naslouchání učitele

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OVp118/01: Po 14:00–15:50 učebna 59, R. Štěrba
OVp118/02: Út 11:00–12:50 učebna 75, R. Štěrba
Předpoklady
Určeno pouze pro studenty 2. ročníku navazujícího magisterského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu by měl být student schopen efektivní komunikace na základě rozvoje empatických dovedností. Seminář je zaměřen na zefektivnění výukové komunikace. Hlavním cílem je rozvoj empatických dovedností budoucích učitelů, které pak mohou uplatnit v komunikaci se žáky, popřípadě i v běžném životě.
Výstupy z učení
Na konci kurzu by měl být student schopen efektivní komunikace na základě rozvoje empatických dovedností. Seminář je zaměřen na zefektivnění výukové komunikace. Hlavním cílem je rozvoj empatických dovedností budoucích učitelů, které pak mohou uplatnit v komunikaci se žáky, popřípadě i v běžném životě.
Osnova
  • Teoretická východiska pro rozvoj empatie - Rogersův model - empatie, autenticita, akceptace, empatie jako interpersonální dovednost, projevená empatie, aktivní naslouchání, Praktický nácvik aktivního naslouchání - empatie v komunikaci,empatická laboratoř empatické přijímání, zrcadlení, parafrázování, reflexe.
Literatura
    doporučená literatura
  • GORDON, Thomas. Výchova bez poražených: řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Praha: Malvern, 2012. ISBN 978-80-87580-06-6.
  • GORDON, Thomas. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
    neurčeno
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
  • ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 161 s. info
  • BUDA, Béla. Empatia :psychológia vcítenia a vžitia sa do druhého. Nové Zámky: Psychoprof, 1994. ISBN 80-967148-0-5. info
  • MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 361 s. ISBN 8024706504. info
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace - řeč života. Translated by Norma Garcíová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 221 s. ISBN 9788073674472. info
  • PALENČÁROVÁ, Jana a Karel ŠEBESTA. Aktivní naslouchání při vyučování : rozvíjení komunikačních dovedností na 1. stupni ZŠ. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 102 s. ISBN 8073671018. info
  • VALIŠOVÁ, Alena. Komunikace a vzájemné porozumění : hry pro dospívající. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 138 s. ISBN 8024708426. info
Výukové metody
praktická cvičení, diskuse, práce ve dvojicích, trojicích
Metody hodnocení
Aktivní 80% účast na seminářích. Sebereflexivní deník, dotazník, zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, jaro 2021.