PdF:OVp131 Empatie a aktivní naslouchání - Informace o předmětu
OVp131 Empatie a aktivní naslouchání učitele
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu by měl být student schopen efektivní komunikace na základě rozvoje empatických dovedností. Seminář je zaměřen na zefektivnění výukové komunikace. Hlavním cílem je rozvoj empatických dovedností budoucích učitelů, které pak mohou uplatnit v komunikaci se žáky, popřípadě i v běžném životě.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu by měl být student schopen efektivní komunikace na základě rozvoje empatických dovedností. Seminář je zaměřen na zefektivnění výukové komunikace. Hlavním cílem je rozvoj empatických dovedností budoucích učitelů, které pak mohou uplatnit v komunikaci se žáky, popřípadě i v běžném životě.
- Osnova
- Teoretická východiska pro rozvoj empatie - Rogersův model - empatie, autenticita, akceptace, empatie jako interpersonální dovednost, projevená empatie, aktivní naslouchání, Praktický nácvik aktivního naslouchání - empatie v komunikaci,empatická laboratoř empatické přijímání, zrcadlení, parafrázování, reflexe.
- Literatura
- povinná literatura
- ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 292 s. ISBN 80-7178-233-5.
- doporučená literatura
- Thomas Gordon. Teacher Effectiveness Training. ISBN-13: 978-0609809327
- BUDA, Béla. Empatia :psychológia vcítenia a vžitia sa do druhého. Nové Zámky: Psychoprof, 1994. ISBN 80-967148-0-5.
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 161 s.
- ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace - řeč života. Translated by Norma Garcíová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 221 s. ISBN 9788073674472.
- Výukové metody
- praktická cvičení, diskuse, práce ve dvojicích, trojicích
- Metody hodnocení
- Aktivní 80% účast na seminářích. Sebereflexivní deník, dotazník, zápočet.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/OVp131