RJ2001 Didaktika ruštiny 2
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/1/0. v kombinovaném studiu 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Olga Bobrzyková (přednášející)
Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RJ2001/01: Út 11:00–11:50 učebna 62, J. Krejčí
RJ2001/02: Pá 14. 2. 8:00–9:50 učebna 7, Pá 28. 2. 8:00–9:50 učebna 7, Pá 13. 3. 8:00–9:50 učebna 7, Pá 27. 3. 8:00–9:50 učebna 7, Pá 17. 4. 12:00–13:50 učebna 11, Pá 24. 4. 12:00–13:50 učebna 62, J. Krejčí - Předpoklady
- Znalost ruštiny minimálně na úrovni B2.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- V předmětu studenti aplikují v praktickém nácviku znalosti didaktiky výuky ruštiny, jazykových prostředků a řečových
dovedností. Studenti si upevní dovednosti, získané v praktickém vyučování ruštiny, budou schopni analyzovat své
vlastní aktivity a přístupy, procvičí si strategie ke zvládnutí výuky různých jazykových oblastí. V rámci předmětu
probíhá reflexe zkušeností z výuky na školách v návaznosti na Učitelskou praxi 2
Studenti si upevní znalosti z teoretické oblasti vyučování jazykových prostředků a produktivních a receptivních řečových dovedností (psaní, čtení, mluvený projev, poslech ad.) v návaznosti na komunikativní cíle. V rámci mikrovýstupů si vyzkouší nové metody výuky ruštiny, hodnocení ve výuce ruštiny, práci s chybou a reflexí výukového procesu. - Výstupy z učení
- Po ukončení kurzu bude student schopen aplikovat získané teoretické znalosti z oblasti vyučování jazykových prostředků a produktivních a receptivních řečových dovedností (psaní, čtení, mluvený projev, poslech ad.) v návaznosti na komunikativní cíle. V rámci mikrovýstupů si vyzkouší nové metody výuky ruštiny, hodnocení ve výuce ruštiny, práci s chybou a reflexí výukového procesu.
- Osnova
- Obsah
- 1. Plánování výuky ruštiny na ZŠ. Tematický plán, plánování tematických okruhů a jednotlivých vyučovacích hodin.
- 2.-3. Didaktické prostředky ve výuce ruštiny. Základní principy vypracování pracovních listů pro žáky ZŠ.
- 4.-5. Učebnicové soubory pro výuku ruského jazyka. České i zahraniční učebnice.
- 6. Komunikační kompetence její modely a představení v SERRJ.
- 7.-8. Metody a metodické postupy vyučování cizího jazyka.
- 9.-10. Rozvoj lingvistické kompetence ve výuce RJ.
- 11.-12. Výuka reálií, kultury a dějin v hodinách RJ
- Literatura
- povinná literatura
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
- PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
- doporučená literatura
- STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Jan SLAVÍK, Michaela PÍŠOVÁ, Zdeněk BENEŠ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Ondřej HNÍK, Miroslav PAPÁČEK, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Jiří VANÍČEK a Naďa VONDROVÁ. Oborové didaktiky: bilance a perspektivy. In Iva Stuchlíková, Tomáš Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 423-453. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2. ISBN 978-80-210-7769-0. URL info
- JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 345 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of Pupils with Special Educational Needs V. In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of Pupils with Special Educational Needs V. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 299 s. ISBN 978-80-210-5709-8. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. info
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
- Výukové metody
- Seminář. Mikrovýstupy studentů. Zpracování portfolia.
- Metody hodnocení
- Písemný test na konci semestru.
Ústní kolokvium v ruském jazyce. Student musí předložit portfolio. - Vyučovací jazyk
- Ruština
- Informace učitele
- Studijní opory
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2268
https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody/
Povinná docházka pro studenty prezenčního studia - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/RJ2001