PdF:SO522 Strukturování dramatické hry - Informace o předmětu
SO522 Strukturování dramatické hry
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 3 dny. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Mohapl Doležal (cvičící)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (cvičící) - Garance
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SO522/01: Čt 5. 3. 15:00–18:50 učebna 19, Pá 6. 3. 9:00–18:50 učebna 19, Čt 16. 4. 15:00–18:50 učebna 19, Pá 17. 4. 9:00–18:50 učebna 19, T. Mohapl Doležal
SO522/02: Čt 20. 2. 15:00–18:50 učebna 19, Pá 21. 2. 9:00–18:50 učebna 33, Čt 26. 3. 15:00–18:50 učebna 19, Pá 27. 3. 9:00–18:50 učebna 33, M. Pavlovská - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP)
- Cíle předmětu
- Studenti se naučí vytvářet větší tematické celky vybudované na příběhu či jiném typu souvislého děje, který umožní učit se řešit problémy prostřednictvím své aktivní identifikace s fiktivními rolemi a situacemi, zkoumáním myšlenek, událostí a vztahů. Studenti v průběhu studia tohoto předmětu vypracují scénář aktivit strukturované dramatické hry – výukového programu, který zrealizují s daným věkovým stupněm, pro nějž scénář vytvořili. Zanalyzují konkrétní výstupy realizace a pokusí navrhnout obměny struktury pro vylepšení i další varianty jeho použití a pokračování. Studenti projdou celým procesem tvorby programu od dílčích cvičení a her až k návrhu a zpracování vlastního programu s vhodně zvolenou metodou a technikami odpovídajícími vybranému tématu. Vše zaznamenají a s reflexí odevzdají v písemné podobě.
- Výstupy z učení
- Definovat základní pojmy užívané při stavbě strukturované dramatické hry.
Popsat cíle strukturované dramatické hry.
Vysvětlit jednotlivé konvence užívané pro stavbu strukturované dramatické hry.
Srovnat domácí i zahraniční přístupy tzv příběhového dramatu.
Vytvořit strukturovanou dramatickou hru.
Realizovat strukturovanou dramatickou hru se zvolenou cílovou skupinou.
Analyzovat konkrétní výstupy realizace strukturované dramatické hry.
Reflektovat svou zkušenost s tvorbou a realizací strukturované dramatické hry. - Osnova
- 1. Stavba dramatu, dramatická situace, dramatická hra
- 2. Hra v roli, jednání v herních situacích, improvizace
- 3. Metody a techniky strukturování
- 4. Postavení a role pedagoga ve školním dramatu
- 5. Příprava a realizace školního dramatu
- 6. Reflexe školního dramatu
- Literatura
- CLARK, Jim. Lekce pro život : drama a integrované kurikulum. Edited by Marie Pavlovská, Translated by Eva Leňová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 127 s. ISBN 9788021045804. info
- ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh : tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 1. vydání. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2007, 103 stran. ISBN 9788073310967. info
- SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Vydání první. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005, 192 stran. ISBN 8086928101. info
- MORGAN, Norah a Juliana SAXTON. Vyučování dramatu : hlava plná nápadů. Translated by Helena Zymonová. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 8090166024. info
- Výukové metody
- cvičení, přednáška, diskuse, pozorování
- Metody hodnocení
- ústní zkouška, 80 % účast
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/SO522