PdF:SOp195 Structured Drama - Course Information
SOp195 Structured Drama
Faculty of EducationSpring 2020
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Tomáš Mohapl Doležal (seminar tutor)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SOp195/01: Thu 5. 3. 15:00–18:50 učebna 19, Fri 6. 3. 9:00–18:50 učebna 19, Thu 16. 4. 15:00–18:50 učebna 19, Fri 17. 4. 9:00–18:50 učebna 19, T. Mohapl Doležal
- Prerequisites
- Sturcture of a lesson and its realization, work with children Presumtions: - Active and regulary attendance in lessons - Attendance of educational programs (lessons of dramatical education) - Vindication of independnetly prepared lesson - Attendance of collectively prepared educational program and its evaluation - Studies of specialized literature
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/30 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Social and Free Time Education (programme PdF, B-PD)
- Course objectives
- Students will learn to create larger thematic units built on a story or other type of contiguous action that will enable them to learn to solve problems by actively identifying themselves with fictitious roles and situations, exploring ideas, events, and relationships.
- Learning outcomes
- Students will be able to apply structuring drama lessons within the selected cross-curricular subject of RVP ZV.
- Syllabus
- 1. Dramaturgy, dramatic situation, drama 2. Playing in a role, acting in game situations, improvisation. 3. Methods and techniques of structuring 4. The role and role of the teacher in the school drama 5. Preparation and realization of the school drama 6. Reflection of School Drama
- Literature
- required literature
- CLARK, Jim. Lekce pro život : drama a integrované kurikulum. Edited by Marie Pavlovská, Translated by Eva Leňová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 127 s. ISBN 9788021045804. info
- ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh : tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 1. vydání. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2007, 103 stran. ISBN 9788073310967. info
- SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Vydání první. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005, 192 stran. ISBN 8086928101. info
- recommended literature
- MACKOVÁ,S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93-4.
- Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha : STD, 2001. ISBN 80-901660-4-0.
- ULRICHOVÁ, I. Hrajeme si s pohádkami. Praha : Portál, 2000. ISBN 80- 7178-355-2.
- PAVLOVSKÁ, Marie. Variácie podob výchovnej dramatiky. první. Prešov: FF Prešov, 2003, 178 pp. Lana. ISBN 80-968312-8-3. info
- PAVLOVSKÁ, Marie. Cesta současné školy ke škole tvořivé. 1.vyd. Brno: MSD, 2002, 210 pp. ISBN 80-86633-02-0. info
- PAVLOVSKA, Marie. Dramatická výchova dnes (Drama tooday). 1st ed. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění Praha, 2001, 161 pp. ISBN 80-901660-4-0. info
- BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů :kartotéka pro loutkáře a neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 5. vyd., v IPOS 2. Praha: IPOS-ARTAMA, 2001, 109 l. ISBN 80-7068-158-6. info
- MORGANOVÁ, Norah and Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
- MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 8., rozš. vyd. Praha: Artama, 1999, 153 s. ISBN 80-7068-105-5. info
- BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky :dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Edited by Pavel Vacek. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996, 83 s. ISBN 80-7068-070-9. info
- not specified
- Webový odkaz na www.drama.cz.
- SVOZILOVÁ, D. Strukturovaná dramatická hra. Tvořivá dramatika, 2000, č.3.
- Teaching methods
- practicum, role-play method, lecture, discussion, dramatization, observation, independent work
- Assessment methods
- oral examination
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught each semester.
- Enrolment Statistics (Spring 2020, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2020/SOp195