PdF:SPCKC_S4c1 Specializace 4c 1 Edukace jedi - Informace o předmětu
SPCKC_S4c1 Specializace 4c 1 Edukace jedinců s poruchami chování
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0/3.3. 40 hodin. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Absolvování státních závěrečných zkoušek z předmětu etopedie, speciální pedagogika s etopedií; v individuálních případech absolvování doplňkového vstupního testu z etopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Čtvrtá specializace) (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s pedagogickým poradenstvím ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie; se základními strategiemi speciálněpedagogického poradenství a intervence specificky zaměřeným na jedince s poruchami chování (s rizikem poruch chování). Po úspěšném absolvování bude student umět vést diagnostický rozhovor, záznamy a aplikovat metody speciálněpedagogického poradenství a intervence se zaměřením na děti s poruchami chování. Předkládané intervenční strategie a techniky budou výchozím rámcem pro blokovou výuku zaměřenou na možnosti využití technik expresivních terapií v edukačním procesu etopedie.(např. arteterapie, muzikoterapie, taneční a pohybová terapie). Studenti se seznámí jak s teoretickými východisky, tak s praktickými ukázkami těchto terapií.
- Výstupy z učení
- Student se bude orientovat v edukačním procesu etopedie a bude obeznámen se základními strategiemi intervence u dětí s PECh.
- Osnova
- Osnova: • 8 perspektiv speciálněpedagogické intervence v etopedii • Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, vymezení poradenství ve vztahu k sociální práci • Model informované intervence – podpora, posilování, provázení • Ucelený poradenský systém ve školství – interní, externí PS • Nástroje pro diagnostiku chování, záznam • Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, Motivační rozhovory, Poradenská témata, Komunikace jako specifický nástroj poradenství • Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování • Intervenční plán • Případová konference
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. info
- ČERVENKA, Karel a Věra VOJTOVÁ. Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 109 s. ISBN 978-80-210-6617-5. info
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
- doporučená literatura
- VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. info
- RECKNAGEL, Marion a Heike ROHMANN- VAN WÜLLEN. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů. Translated by Marie Voslářová. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 157 s. ISBN 9788024740225. URL info
- VÍTKOVÁ, Marie, Věra VOJTOVÁ, Jiří NĚMEC, David JOHNSTONE, John VISSER, Ladislav NYKL, Victoria SORIANO DE GRACIA, Amanda WATKINS, Jette LENTZ, Kirsten HANSEN a Marie PAVLOVSKÁ. Education of Socially Disadvantaged Pupils Across Europe. 1. vyd. Brno: MUNI Press, 2009, 155 s. Pd. ISBN 978-80-210-5106-5. info
- NAVRÁTIL, Pavel. Posouzení životní situace: úvod do problematiky. Sociální práce/ Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2007, roč. 2007, č. 1, s. 72-86. ISSN 1213-6204. info
- Krizová intervence. Edited by Daniela Vodáčková. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 80-7178-696-9. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, aplikace na případové studie, praktická cvičení.
- Metody hodnocení
- Kombinovanou - rozbor případu, prezentace případu, práce s odborným textem - seminární práce; zkouška.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Student volí jednu kombinaci atestační přípravy, která má dvě na sebe navazující části (2. a 3. semestr).
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/SPCKC_S4c1