SPk500 Diagnostické domény žáků s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk500/OS01: So 15. 2. 8:00–13:50 učebna 52, Pá 28. 2. 8:00–13:50 učebna 53, Pá 13. 3. 11:00–13:50 učebna 52, Pá 27. 3. 14:00–16:50 učebna 52, I. Bytešníková, L. Vrbecká Doležalová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Diagnostické domény žáků se sluchovým postižením Cílem předmětu je seznámit studenty se systémem poradenství: školní poradenská pracoviště a školní poradenská zařízení: speciálně pedagogická centra, pedagogicko-psychologické poradny. Personální obsazení, standardy činnosti. Poradenství pro rodiče a děti s postižení v raném věku, raná intervence, střediska rané péče; včasná intervence. Poradenství ve zdravotnictví, logopedické ambulance. Legislativní opatření zabývající se poradenstvím. Očekávaní výstupy:  student se orientuje v legislativních opatřeních souvisejících s poskytováním poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních;  zná personální obsazení, činnosti a služby realizované v těchto zařízeních;  ovládá v klíčových oblastech diagnostiku sluchového postižení. Diagnostické domény žáků s narušenou komunikační schopností Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky diagnostiky narušené komunikační schopnosti u dětí a žáků s narušenou komunikační schopností, s organizací činnosti poradenských zařízení, s možnostmi mezioborové spolupráce v rámci komplexního diagnostického procesu a také se souvisejícími legislativními opatřeními. Očekávané výstupy:  student se orientuje se v legislativních opatřeních souvisejících s poskytováním poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních; orientace v možnostech mezioborové spolupráce v rámci diagnostického procesu;  zná personální obsazení, činnosti a služby realizované v těchto zařízeních;  ovládá v klíčových oblastech diagnostiku narušené komunikační schopnosti u žáků s narušenou komunikační schopností.
Výstupy z učení
Diagnostické domény žáků se SP Orientace v možnostech diagnostiky sluchových vad v raném věku, v období přípravy na povinnou školní docházku a přípravy na povolání u dětí a žáků se sluchovým postižením; schopnost diskutovat nad vhodností zařazení jedince se sluchovým postižením do odpovídajícího zařízení dle dostupných informací; orientace v možnostech sluchové protetiky a v postupech při rehabilitaci u jedinců se sluchovým postižením. Diagnostické domény žáků s NKS: Student se orientuje v legislativních opatřeních souvisejících s poskytováním poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních; orientace v možnostech mezioborové spolupráce v rámci diagnostického procesu;  orientuje se v personálním obsazení, činnostech a službách realizovaných v těchto zařízeních;  orientuje se v klíčových oblastech diagnostiky narušené komunikační schopnosti u žáků s narušenou komunikační schopností.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova) - sluchové postižení:  Týmová spolupráce při komplexním diagnostickém vyšetření sluchových vad a mezioborové vztahy.  Význam sluchu, anatomická stavba ucha; etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru. Klasifikace vad a poruch sluchu podle věku a období fixace řeči. Specifika osobnosti jedince se sluchovým postižením, psychologické zvláštnosti osobnosti člověka se sluchovým postižením.  Metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky, screeningová vyšetření. Korekce sluchových vad a užití sluchové protetiky.  Ontogeneze řeči, stadia vývoje řeči u osob se sluchovým postižením; řeč, hlas a artikulace osob se sluchovým postižením.  Vymezení systému poradenství pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR a současné legislativní podmínky poskytování poradenských služeb. Střediska rané péče pro sluchově postižené - náplň činností a personální obsazení. Speciálně pedagogická centra pro sluchově postižené - náplň činností a personální obsazení.  Analýza vybraných případových studií jedinců se sluchovým postižením či sluchovým a dalším přidruženým postižením. Hlavní témata (osnova) - NKS:  Komunikace, narušená komunikační schopnost a její role ve vzdělávání; charakteristika forem narušené komunikační schopnosti – speciálních vzdělávacích potřeb, model logopedického vyšetření.  Diagnostická doména – rovina foneticko-fonologická (specifika, diagnostické nástroje).  Diagnostická doména – rovina morfologicko-syntaktická (specifika, diagnostické nástroje).  Diagnostická doména – rovina lexikálně-sémantická; porozumění (specifika, diagnostické nástroje).  Diagnostická doména – rovina pragmatická (specifika, diagnostické nástroje).  Diagnostická doména – čtení, psaní, motorika, grafomotorika (specifika, diagnostické nástroje).  Diagnostická doména – sluchové a zrakové vnímání, orientační funkce, paměť a pozornost (specifika, diagnostické nástroje).
Literatura
    povinná literatura
  • DRŠATA, Jakub a Radan HAVLÍK. Foniatrie - sluch. Edited by Viktor Chrobok. 1. vydání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2015, 374 stran. ISBN 9788073111595. info
  • LECHTA, Viktor a KOL. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003, 360 s. info
    neurčeno
  • HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ. Raná intervence u dětí s těžkým sluchovým postižením a dětí s hluchoslepotou. In Opatřilová, D., Nováková, Z., Vítková, M. et al. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, s. 121-139. ISBN 978-80-7315-240-6. info
  • HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ. Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In Bartoňová, M., Bytešníková, I. et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Preschool Education of Children with Special Educational Needs. 1. vyd. Brno: MU, 2012, s. 131-158. ISBN 978-80-210-6044-9. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedická intervence. Speech therapy. 2008. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
Výukové metody
Aktivní účast studentů – diskuse ve třídě; cvičení a hry na rozvoj motoriky a zrakového vnímání jako příprava na rozvoj vizuálně-motorické komunikace. Teoretická příprava, samostudium, plnění průběžných úkolů během semestru.
Metody hodnocení
Zpracování případové studie žáka s narušenou komunikační schopností se zřetelem k analýze narušené komunikační schopnosti a její roli ve vzdělávání žáka. Zpracování případové studie jedince se sluchovým postižením v předškolním či školním věku reflektující úroveň dosažených komunikačních dovedností jedince Písemný test (úspěšnost - 70 %) a rozprava.
Informace učitele
Oblast sluchového postižení Povinná literatura Doležalová, L., Hricová, L. Raná intervence u dětí se sluchovým postižením a u dětí s hluchoslepotou. In Opatřilová, D., Nováková, Z. et al. (2012) Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita. Holmanová, J. (2005) Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima. Horáková, R. (2006) Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatřilová, D. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. Doporučená literatura Hricová, L., Doležalová, L. (2012) Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In Bartoňová, M., Bytešníková, I. et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. Lejska, M. (2003) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido. Roučková, J. (2011) Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením: praktické návody a důležité informace. 2. vyd. Praha: Portál. Svobodová, K. (1997) Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. 1. vyd. Praha: Septima. Vágnerová, M. (2004) Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. Oblast narušené komunikační schopnosti Povinná literatura Lechta, V. a kol. (2003) Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. Vrbová, R. a kol. (2012) Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UPOL. Klenková, J. (2006) Logopedie. Praha: Grada publishing. Doporučená literatura Bartoňová, M. et. al. (2005) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido. Klenková, J. a kol. (2008) Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Brno: MU. Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001) Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.