SPk553 Souběžné postižení více vadami 1 - tělesné postižení

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk553/OS01: Pá 28. 2. 8:00–13:50 učebna 19a, Pá 6. 3. 8:00–13:50 učebna 19a, So 14. 3. 8:00–13:50 učebna 19a, Pá 3. 4. 8:00–13:50 učebna 19a, D. Opatřilová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je prohloubit problematiku jedinců s tělesným postižením a kombinovanými vadami v oblasti vzdělávání a podpory.
Výstupy z učení
Student má poznatky z oblasti podpory žáků s tělesným postižením. Orientuje se v oblasti terminologie osob s kombinovaným postižením,. Umí vymezit oblast kombinovaného postižení. Zná intervenční potupy uplatňované u žáků s tělesným postižením a souběžným postižením více vadami.
Osnova
  • Okruhy: Okruhy: * Poradenství a speciální pedagogika. Síť poradenských zařízení. Zásady poradenské intervence. Metody a prostředky poradenské práce. * Speciálně pedagogická diagnostika v poradenství. Kariérní poradenství. * Diagnostika dítěte od tří do šesti let. Školní zralost. * Kombinované postižení, vymezení, charakteristika. * Specifika výuky u žáků s kombinovaným postižením. * Narušená komunikační schopnost, symptomatické poruchy řeči,nápadné znaky orálního vývoje. * Vojtova metoda reflexní terapie. Bobath koncept. * Polohování, kompenzační pomůcky
Literatura
    povinná literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství. 2. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2004, 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 159 s. Odborná kniha. ISBN 978-80-210-5536-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-6769-1. url html epub info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
Výukové metody
Seminář, diskuse.
Metody hodnocení
Seminární práce. Ústní zkouška.
Informace učitele
Literatura bude vyučujícím vždy na začátku semestru upřesněna.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022.